Akademia azjatycka
wykłady w ramach Festiwalu Filmowego Pięć Smaków
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na cykl wykładów w ramach 12. edycji azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, pogłębiających tematykę festiwalowych filmów.
Wykłady prezentowane w Muzeum na Pańskiej będą okazją do poznania społeczno-kulturowych kontekstów, estetycznych tradycji, relacji między kinem a codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami w Azji.
Kalendarium wykładów:
CENZURA I AUTOCENZURA W TAJLANDII
15 listopada (czwartek), godz. 17:30
„Tajlandia” oznacza w języku tajskim „kraj wolności”, choć w rzeczywistości tej wolności zaznaje tak naprawdę niewielu. To państwo znane przede wszystkim z przewrotów wojskowych, ale też bezwzględnej cenzury, którą umacniają liczne zapisy prawne, systemy inwigilacyjne oraz uwarunkowania kulturowe. Jak to się dzieje, że stosowane przez władze mechanizmy opresyjne, skierowane przeciwko wolności słowa i ekspresji, tak dobrze w Tajlandii funkcjonują?
Prowadzenie:
Magdalena Chodownik
Dziennikarka, reporterka, fotoreporterka i badacz. Studiowała na wydziale Sztuki Performatywnej Uniwersytetu Paris 8, następnie Komunikacji Masowej na Uniwersytecie w Ramkhamhaeng w Bangkoku w Tajlandii. Brała udział w kursach dotyczących komunikacji międzynarodowej, mediów i praw człowieka (ULIM University, Kiszyniów, Mołdawia), HEAT, Cyberbezpieczeństwa i dziennikarstwa śledczego (Thomson Reuters Foundation).
Karol Grygoruk
Fotograf i antropolog wizualny. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz doktorant w Instytucie Twórczej Fotografii w Opavie. Autor dokumentalnego cyklu „I Love Your Dad” oraz publikacji książkowej pod tym samym tytułem, ukazującej relacje władzy i społeczeństwa w rządzonym przez wojskowy reżim turystycznym raju Tajlandii.
CREATIVE FUSIONS: CO-PRODUCTIONS BETWEEN CHINA AND HONG KONG
16 listopada (piątek), godz. 17:30
Ostatnie dwie dekady przyniosły wiele zmian w hongkońskim przemyśle filmowym. Koprodukcje z chińskimi studiami i wymiana talentów są coraz bardziej powszechnymi zjawiskami. Kiki Fung, selekcjonerka MFF w Hongkongu i wieloletnia kuratorka wydarzeń filmowych, opowie jak kształtuje się współpraca pomiędzy chińskim a hongkońskim rynkiem filmowym. Wykład w języku angielskim.
Prowadzenie:
Kiki Fung
Selekcjonerka MFF w Hongkongu (HKIFF). Wcześniej pracowała jako główna selekcjonerka MFF w Brisbane i Brisbane Asia Pacific Film Festival (BAPFF) oraz była konsultantką ds. Przemysłu dla Asia Pacific Screen Awards (APSA). Jest gościnną kuratorką Festiwalu Brisbane i Muzeum Sztuki Współczesnej w Sydney. Przed przeprowadzką do Australii w 2010 roku, przez 7 lat pracowała w archiwum filmowym w Hongkongu przy redagowaniu publikacji, zarządzaniu i koordynacji programów dotyczących hongkońskiego kina. Jest członkinią Stowarzyszenia Krytyków Filmowych w Hongkongu, jej najnowsze eseje były publikowane w książkach „The Cinema of Wong Kar-wai” pod redakcją Wong Ain Ling oraz „Naruse Mikio, 110. rocznica”.
ARTYSTYCZNE 'SOFT POWER' CZYLI CHIŃSKI FILM ANIMOWANY
17 listopada (sobota), godz. 16:00
Już na samym początku swej niemal 100-letniej historii, chińska animacja artystyczna wiązała się z rewolucyjną estetyką oraz walką o cele polityczne. Wkrótce też okazała się poręcznym narzędziem dyplomacji kulturalnej, co pozostaje w mocy również dziś, kiedy to artystyczny film animowany uczestniczy w globalnym rynku produkcji i dystrybucji. “Duża ryba i begonia” oraz “Miłego dnia” to dwa niedawne przykłady różnorodności estetycznej i ideologicznej współczesnej animacji. Ich dystrybucyjne losy ukazują specyfikę chińskiego przemysłu kultury, na który składają się wielkie nakłady finansowe, masowa edukacja artystyczna, postęp technologiczny, tendencje krytyczne, cenzura i gry geopolityczne, a wreszcie indywidualne kompromisy czynione w obronie wolności, bądź w imię sławy.
Prowadzenie:
Olga Bobrowska
Obecnie kończy pracę nad doktorantem poświęconym klasycznemu chińskiemu filmowi animowanemu (Uniwersytet Jagielloński). Dyrektorka oraz współzałożycielka słoweńsko-polskiego festiwalu animacji stop motion StopTrik IFF. W 2016 roku ukazała się współredagowana przez nią monografia “Obsession Perversion Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation”.
1987: JAK SPOŁECZNE RUCHY DEMOKRATYCZNE W KOREI POŁUDNIOWEJ OBALIŁY DYKTATURĘ
18 listopada (niedziela), godz. 16:00
Dziś trudno uwierzyć, że Republika Korei (Korea Południowa), kraj nowoczesny i otwarty, który swoją technologią, serialami telewizyjnymi, K-popem, modą i kuchnią zawojował cały świat, jeszcze 30 lat temu prezentował zupełnie inne oblicze. Od 1948 roku rządzony był przez wspieranych przez USA prawicowych dyktatorów, którzy wielokrotnie krwawo tłumili protesty i anty-rządowe ruchy społeczne. Masowe demonstracje studenckie w 1987 roku były zwieńczeniem długiego procesu walki o demokrację. Dzięki tym dramatycznym wydarzeniom, rok później odbył się przyspieszone wybory prezydenckie, które rozpoczęły proces pełnej demokratyzacji kraju. Dla Koreańczyków rok 1987 jest tym, czym dla nas Solidarność i rok 1989.
Prowadzenie:
Dr Marcin Jacoby
Sinolog, wykłada na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym. Specjalizuje się w filozofii, literaturze Chin starożytnych, historii i teorii chińskiej estetyki i sztuki dawnej oraz literaturze klasycznej, szczególnie piśmiennictwie filozoficznym okresu przedcesarskiego. Interesuje się również polityką, kulturą, społeczeństwem współczesnych Chin i Korei Południowej, zwłaszcza skupia się na analizie ustroju politycznego i przemianach społecznych. Autor książek popularnonaukowych „Chiny bez makijażu” (2016) oraz „Korea Południowa. Republika żywiołów”, której premiera odbędzie się 21 listopada 2018.
DAWNE TEATRY WIETNAMU – OD CHEO DO CAI LUONG
20 listopada (wtorek), godz. 17:30
Dawny teatr wietnamski jest formą sztuki bez porównania mniej znaną międzynarodowo niż klasyczne przedstawienia sceniczne Chin czy Japonii, chociaż równie zróżnicowaną i bogatą. W Wietnamie wciąż można zobaczyć wywodzący się z północy kraju cheo, z jego melodyjnymi i rzewnymi partiami kobiecymi, albo zdradzający wpływy opery chińskiej tuong w bogatych kostiumach i makijażu, czy wreszcie jedyny na świecie, efektowny teatr lalek na wodzie, wymagający specjalnych umiejętności animacji. Swój renesans przeżywa także cai luong – forma teatralna zmodernizowana na początku XX wieku w Sajgonie, czerpiąca ze wzorców rodzimych, chińskich i francuskich, a nawet z repertuaru wczesnego hollywoodzkiego kina. Dziś ta forma teatralna przenosi się w realia telewizji i internetu, a nowe sztuki cai luong, choć w historycznym kostiumie, poruszają aktualne tematy.
Prowadzenie:
Dr Joanna Wasilewska
Historyczka sztuki, dyrektorka Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Interesuje się tradycjami teatrów azjatyckich, zwłaszcza lalkowych, historią stroju i mody, relacjami kulturowymi i artystycznymi pomiędzy Europą i Azją. Przygotowała ponad 50 wystaw, opracowała ponad 2.000 obiektów muzealnych. Od 2014 r. współpracuje z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone kulturom teatralno-operowym Azji Wschodniej.