Materiał: tworzywo PVC, tkanina bawełniana, farba akrylowa, farba olejna, pręty stalowe, gliceryna Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: The Approach gallery Nr księgi: MSN: 4300-34/2022 Data nabycia: 05.12.2022 Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, państwowego funduszu celowego w ramach "Rozbudowa narodowej kolekcji sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2022"
fot. Jan_Khür
Sandra Mujinga (ur. 1989 w Gomie, Demokratyczna Republika Kongo) jest autorką rzeźb i instalacji, prac wideo i performensów dźwiękowych. Głównym narzędziem pracy artystki są tkaniny i tekstylia o różnej proweniencji: od worków jutowych, po syntetyczne materiały takie jak latex i pcv. W tym roku Mujinga została uhonorowana jedną z najważniejszych, międzynarodowych nagród sztuki współczesnej, Neue Nationalgalerie Preis.
W sercu twórczości Mujingi znajduje się krytyka przemocowych mechanizmów reprezentacji. Mujinga jako czarna artystka i imigrantka z jednej strony zastanawia się nad duchami kolonializmu, które stale obecne są w kulturze wizualnej i strukturze społecznej Zachodu, z drugiej zaś, interesuje ją napięcie pomiędzy transparentnością a kamuflażem. Stara się podważać założenia o jednej i stałej tożsamości, uznając, że każda klasyfikacja jest w pewnym sensie formą przemocy. Abstrakcyjne formy i fantomowe rzeźby, którym daleko do jednoznacznej figuracji, to również próba odejścia od medialnej sensacjonalizacji cierpienia i traumy czarnych osób.
Instalacja "Ghosting" wykonana została z folii pvc i dżinsu, na które artystka nakłada wiele warstw farby, a następnie wzmacnia konstrukcją z drutu i sznura. Abstrakcyjna rzeźba jest odejściem od figuracji i próbą wyobrażenia sobie abstrakcyjnej cielesności. Przywodzi na myśli schron lub kostium dla wspólnoty nomadów i wygnańców rodem z dystopijnych powieści Octavi Butler lub Ursuli le Guin. Tytuł "Ghosting" sugeruje również ucieczkę z pola hiperwidzialności w czasach cyfrowego nadzoru.
Nakład: unikat Rok powstania: 2019 Technika: technika mieszana
Wymiary: wymiaryzmienne cm
Materiał: tworzywo PVC, tkanina bawełniana, farba akrylowa, farba olejna, pręty stalowe, gliceryna Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: The Approach gallery Nr księgi: MSN: 4300-34/2022 Data nabycia: 05.12.2022 Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, państwowego funduszu celowego w ramach "Rozbudowa narodowej kolekcji sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2022"