fot. dzięki uprzejmości Galerii Fonti fot. Wojciech Szymański fot. Wojciech Szymański fot. Wojciech Szymański
Praca Kiluanji Kia Hendy (ur. 1979) poświęcona jest historycznym pomnikom. To wypowiedź na temat miejsc, które zmagają się ze zbiorową pamięcią, a upamiętnienie staje się elementem gry o historię. Angolski artysta portretuje m.in. projektanta mody Shunnoza Fiela dos Santos na pustym cokole w centrum Luandy. Usunięty z niego posąg przedstawiał portugalskiego kolonizatora Paolo Diasa de Novaisa. Angola ogłosiła niepodległość w 1975 roku, lecz już w czasie wojny o niepodległość portugalskie posągi zaczęły znikać z cokołów na placach w centrum Luandy. Fotografie Hendy są pytaniem o pamięć historyczną Angoli – po czterech stuleciach konfliktu kolonialnego i trzech dziesięcioleciach wojny domowej starają się one wprowadzić do dyskursu publicznego nowe, „pozytywne” koncepcje przyszłości narodu. Ukazują również, w jaki sposób miasto staje się wielowarstwowym zapisem dziejącej się historii. Fotografując na pustych cokołach swoich przyjaciół, którzy przez ten performatywny gest stają się twarzami nowego, rodzącego się postkolonialnego społeczeństwa, Henda otwiera przestrzeń do wspólnotowego snucia marzeń. Tym samym miejsca te stają się antypominikami – już nie upamiętniają przeszłości, ale starają się wyznaczyć nowy kierunek budowania przyszłości.
Nakład: edycja 5/5 Rok powstania: 2011 Technika: wydruki fotograficzne na aluminium
Wymiary: 80×120cm cm
Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: Galeria Fonti Nr księgi: MSN: 4300-4-1-3/2016 Data nabycia: 12.12.2016 Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu "Narodowe zbiory sztuki współczesnej 2016"