Kolekcja

  • Kader Attia, Kultura, inna natura poprawiona , 2014

    fot. dzięki uprzejmości Galerii Nagel Draxler
  • Kader Attia, Kultura, inna natura poprawiona , 2014

    fot. Wojciech Szymański
  • Kader Attia, Kultura, inna natura poprawiona , 2014

    fot. Wojciech Szymański

Prace Kadera Attii w wyjątkowy sposób wprowadzają refleksję na temat innych kultur, zrozumienia innych narracji o nowoczesności, widzianych przez pryzmat sztuki współczesnej. Attia urodził się w 1970 roku w algierskiej rodzinie mieszkającej w Paryżu. Studiował filozofię i sztukę, wiele podróżował między Europą i Afryką. Jego pierwsza wystawa odbyła się w Kongu, potem brał udział m.in. w biennale sztuki w Wenecji, Sydney i Hawanie. Był uczestnikiem m.in. Documenta 13 w Kassel, gdzie jego instalacja „Occident to Extra-Occidental Cultures" była jednym z kluczowym elementów wystawy w muzeum Fridericianum. Zajmuje się w swojej twórczości refleksją postkolonialną, znaczącą  dla dyskusji o związkach kultury wizualnej ze współczesną globalną polityką. Prace Attii dotykają problematyki asymilacji islamskich mniejszości w Europie oraz historii francuskiej polityki kolonialnej. Rzeźby z cyklu „Culture, Another Nature Repaired” związane są z konceptem „ponownego zawłaszczenia” i wpływu, jakie architektura wernakularna, militarne techniki oraz chirurgia plastyczna wywarły na modernizm. Rzeźby te powstały jako efekt współpracy artysty z tradycyjnymi rzemieślnikami z Bamako w Mali. Inspiracją do ich powstania były zdjęcia tzw. les gueules cassées, żołnierzy okaleczonych podczas I wojny światowej. Stają się one totemami, afrykańskimi bóstwami – przypominając o ciemnych kolonialnych kartach z  historii Europy. Rzeźby Kadera Attii z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, sytuują się pomiędzy tradycją artystyczną: figuratywnym przedstawieniem, formą wywodzącą się z rzeźbiarskich tradycji malijskich, materiałem, a eksperymentem: związanym z metodą ich produkcji, powiązaniem różnych, pozornie odległych od siebie historycznie i geograficznie narracji.  

Nakład: unikat
Rok powstania: 2014
Technika: rzeźba/obiekt
Wymiary: 77×40×37cm cm

Materiał: drewno, metal
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Galerie Nagel Draxler
Nr księgi: MSN: 4300-01/2016
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu "Narodowe zbiory sztuki współczesnej 2016"