Filmoteka Muzeum

„Anomalie” to kolaż filmowy z młodzieńczych – autor kręcił je od 16-ego roku życia – nagrań Marcelo Zammenhoffa. Składają się na niego rejestracje wykonane na taśmie 8 mm przy pomocy kamery, którą artysta odziedziczył po dziadku.

Całość pozbawiona jest linearnej narracji, to – przepełniony amatorskim entuzjazmem rejestrowania rzeczywistości – zbiór scen z życia towarzyskiego i codzienności artysty, które są zapisem atmosfery początku lat 90., pojawia się w nich m.in. Smiley Face – symbol kultury rave rodzącej się wówczas w Polsce. Są one dynamicznie zmontowane z formalnymi eksperymentami, w których plastyczność obrazu – efekt subiektywnych wrażeń artysty, uzyskiwana jest poprzez filmowanie światła jarzeniowego. Fascynacja Zammenhoffa światłem w pełni rozwinęła się w ramach imprez rave, podczas których będzie wykorzystywał lampy UV, stroboskopy i pokazy laserów.

Tytułowy napis „Anomalia” został sfilmowany w dziale zdeformowanych płodów Muzeum Historii Naturalnej w Łodzi. Niemy materiał filmowy „Anomalii”, uzupełniony później na magnetowidzie o ścieżkę dźwiękową, a następnie przemontowany i skrócony, posłużył za utrzymany w niskobudżetowej estetyce teledysk do utworu „Anomalie 2” postindustrialnej grupy MORRIS GENERATIV z Ciechocinka.

(MP)
 

Rok powstania: 1989
Czas trwania: 16'39"
Język: brak języka
Oryginalne media: 8 mm

© Marcelo Zammenhoff