Filmoteka Muzeum

Artysta wykonał performance podczas pokazu Mit Sprache und Geste (16-18.03.1984), dokąd został zaproszony jako jedyny artysta spoza Niemiec. W Stuttgarcie Warpechowski powtórzył Dialog z rybą – działanie wykonane po raz pierwszy 10 lat wcześniej w krakowskiej Galerii DESA jako Autopsja. Jest ono uznawane za pierwsze, w którym artysta włączył autoagresję do języka swoich wypowiedzi artystycznych.

Rozpoczął opowiadając o historii działań z rybami (począwszy od sytuacji w Biurze Poezji w 1971) i wyjaśniając ich sens przy pomocy ilustracji. Następnie z wypełnionego wodą akwarium wyjął żywego pstrąga i położył go obok na stole, sam zaś włożył głowę do akwarium, doprowadzając do zamiany miejsc i naturalnych ekosystemów. Dopiero w chwili niemal zupełnej utraty tchu artysta wynurzył głowę i przywrócił rybie jej naturalne środowisko. Sytuacja została powtórzona kilkukrotnie, aż do momentu, w którym ryba nie odzyskała „przytomności” po ponownym wrzuceniu do wody.

Artysta, jak sam twierdzi, „popełnił błąd nie zdając sobie sprawy z żywotności ryby”, co zmieniło nieco przebieg wydarzeń, gdyż trzepocząca się ryba uległa zamroczeniu spadając ze stołu. Element ryzyka i nieprzewidywalności jest jednak nieodłączną częścią sytuacji kreowanych przez Warpechowskiego.

Oparty na antynomii dwóch współistniejących, lecz nieprzystających do siebie ekosystemów performance wpisuje się w nurt twórczości artysty, w którym brutalnie zderza on ze sobą przeciwieństwa, by przełamywać schematy myślowe. Warpechowski posługuje się tu realnym cierpieniem (zarówno ryby, jak i swoim) w celu wywołania autentycznych emocji.

Opis na podstawie: Z. Warpechowski, Zasobnik. Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Gdańsk 1998.
 

(ŁM)

Rok powstania: 1984
Czas trwania: 10'33''
Język: różne
Miejsce: Kuenstlerhaus Stuttgart, Niemcy
Oryginalne media: VHS

© Zbigniew Warpechowski

Data nabycia: 27.10.2011
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt