Filmoteka Muzeum

Romuald Kutera oraz Anna Kutera należą do wrocławskiego środowiska skupionego wokół Galerii Sztuki Najnowszej, które w latach 70 aktywnie kształtowało obraz sztuki kontekstualnej w Polsce. Razem z Janem Świdzińskim pracowali nad utworzeniem alternatywnej drogi wobec sztuki kontekstualnej czego rezultatem była słynna wystawa na Uniwersytecie w Lund w 1976 r. pt. „Contextual Art”. Manifest, który towarzyszył wystawie określał nowe zjawisko jako zrywające ze sferą czystej estetyki, operujące znakiem, silnie wpisujące się w aktualny wymiar rzeczywistości.


Wczesna praca Romualda Kutery wpisuje się w nurt filmu strukturalnego, w którym spotykają się a następnie prowadzą dialog dwa media- lustro oraz kamera. Tradycyjnie postrzegane jako dwa fundamentalne narzędzia „reprezentacji” rzeczywistości, tutaj zostają przez artystę zaangażowane do stworzenia nowego języka komunikacji. Seria błysków-świateł tworzy osobny system znaków językowych zapośredniczony przez ruch kamery. W trakcie oglądania filmu widz zostaje zaangażowany w proces odszyfrowywania powstającego znaczenia, którego jednak gramatyka pozostaje do końca dla nas niejasna. Mamy więc ostatecznie do czynienia z pewną nierozstrzygalnością semiotyczną, która skazuje na porażkę każdą próbę odczytania nowego języka.

Na podstawie: Jan Świdziński, Sztuka kontekstualna I, strona internetowa artysty: http://swidzinski.art.pl/index.htm

(DM)
 

Rok powstania: 1974
Czas trwania: 2'10"
Język: bez dźwięku
Oryginalne media: 16 mm

© Romuald Kutera

Data nabycia: 10.05.2012
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt

INNE PRACE TEGO ARTYSTY W FILMOTECE