Sztuka. Instrukcja obsługi

Sztuka. Instrukcja obsługi

Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli szkół podstawowych (nauczanie klas 4-8) i średnich do udziału w cyklu ośmiu warsztatów rozwijania praktyk pedagogicznych w oparciu o sztukę.


Zajęcia są nastawione na znajdowanie nowych rozwiązań w pracy z grupą szkolną, wypracowanie sposobów na wykorzystanie praktyk z pola sztuki w szkolnej rzeczywistości.

W procesie będą nas wspierać zaproszone artystki i artyści. Daniel Kotowski, Iza Rutkowska, Paulina Pankiewicz, Alicja Bielawska, Jaśmina Wójcik zainspirują do sprawdzenia, w jaki sposób różnorodne techniki i strategie artystyczne mogą przełamywać szkolne schematy, jednocześnie wspierając realizację ważnych celów nauczania.

Zajęcia będą się odbywać na żywo w siedzibie Muzeum w wybrane wtorki od kwietnia do grudnia co miesiąc z wakacyjną przerwą. Zajęcia będą trwały 3h: od 16.30 do 19.30. Pierwsze, krótsze spotkanie zapoznawczo-informacyjne odbędzie się 19 kwietnia, a tydzień później pierwsze spotkanie warsztatowe. Cena: 160 zł za całość: link do płatności. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń sfinansuje udział warszawskich nauczycielek i nauczycieli. Udział zakończony certyfikatem. Zgłoszenia przyjmujemy przez formularz.


Formy podstawowe to „uśpiona” wystawa, która w każdej chwili może się zmaterializować w środowisku szkolnym. To też zbiór wiedzy i praktyk łączących sztukę i edukację. Podczas kolejnych spotkań przeczytamy i przedyskutujemy hasła z leksykonu powstałego do programu, poznamy przykłady pionierskich działań artystycznych wchodzących w rzeczywistość, przeanalizujemy, w jaki sposób mogą stać się inspiracją i praktyką codziennych działań edukacyjnych w szkołach. Warsztaty prowadzą od teorii do działania – do współprowadzenia zajęć zapraszamy artystki i artystów.

W ramach praktykowania umiejętności zachęcimy do przeprowadzenia autorskich działań z uczniami na podstawie zdobytej wiedzy.

1.KTO? Artystka/artysta

hasła: zrób to sama/zróbmy to razem, instrukcja, kolektywne działanie

Kto robi sztukę współczesną, czy artyści zawsze działają samodzielnie - gdzie w obecnych praktykach pozycjonują się działania indywidualne, a gdzie kolektywne - co dają, czego uczą, co może być ich trudnością? Zapytamy o to artystów - kto sztuki nie robi, a kto nie wie że ją robi?

2.DLA KOGO/czyja jest sztuka?

hasła: dobra wspólne, dziwne narzędzia, edukacja

Czym jest własność w sztuce i dlaczego jej formy mogą być problemem do rozwiązania, a nie celem dążeń, dlaczego artyści próbują szukać innych modeli niż te najbardziej rozpowszechnione, dla kogo powstaje sztuka, jak rozpuszczać ją w rzeczywistości?

3. PO CO? dlaczego i po co powstaje sztuka nowoczesna?

hasła: autonomia, wyobraźnia, klimat

Czemu służą różne działania z pola sztuki? Czy można uprawiać ćwiczenia z wyobraźni i patrzenia, inspirując się artystkami i artystami? Gdzie siłę zdobytą podczas tych ćwiczeń można zastosować? Co nas czeka bez rozciągania wyobraźni, czy przywracanie sztuce miejsca i funkcji w życiu codziennym odbiera jej wartości czy wręcz przeciwnie?

4. JAK/CZYM? Język i materia sztuki, inne języki

hasła: kolor/teoria koloru, alfabet, języki, biblioteka

jakim językiem i narzędziami posługuje się sztuka nowoczesna - czym różni się to od klasycznie rozumianych wytworów sztuki? Czy malarstwo odeszło już w przeszłość czy można je wykorzystywać inaczej, jak niematerialne artystyczne gesty przełożyć na zrozumiałe narzędzia, których można użyć w szkole?

5. JAK robić nie-sztukę?

hasła: konceptualizm, odszkolnienie, ucieczka z muzeum

Podczas spotkania przyjrzymy się przykładom sztuki najbliższej rzeczywistości, będziemy obserwować dystans między konceptem a realizacją dzieła. Uruchomimy też instrukcje artystek i artystów z myślą o szkole.

6. CO? Wystawa

hasła: coś w pudełku, (nad)używanie sztuki, plac zabaw, ucieczka z muzeum

Co robi umieszczanie przedmiotów obok siebie w danej przestrzeni, jak opowiadać treści za pomocą obiektów i ich sąsiedztwa, jaka atmosfera związana jest z muzeami, czy wystawy mogą funkcjonować gdzie indziej? małe zadania wystawiennicze np coś w pudełku, wystawa z kieszeni, ekspozycja zwyczajności

7. GDZIE? Sztuka w szkole

hasła: szkolna kolekcja, odszkolnienie, szkoła/budynek, przerwa, wygłupianie się

co wspólnego mają artystyczne eksperymenty z procesem uczenia się, czy edukacja, proces nabywania wiedzy i umiejętności może być sztuką, jeśli tak to po co i w jaki sposób? Czy sztuka może wspierać uczenie się?

8. DOKĄD? Wyjdź poza/ wejdź w -

Na ostatnim, podsumowującym spotkaniu stworzymy mapę/legendę do używania leksykonu - co przydałoby się dopisać do leksykonu/ wyprowadzić ze szkoły i swojej praktyki do muzeum, stworzymy listę haseł uzupełniających leksykon.

Dowiedz się więcej

Wypełnij formularz