Szkoła w Muzeum – Jak robić przestrzeń?

Szkoła w Muzeum – Jak robić przestrzeń?

Przestrzeń jest głównym tematem nowej odsłony programu „Szkoła w Muzeum” przygotowanego wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.


W naszym cyklu znajdują się warsztaty, które pozwolą eksplorować różne rodzaje przestrzeni: realną, fikcyjną, codzienną czy oficjalną. Wszystko po to, aby lepiej poznać najbliższe otoczenie i sprawdzić jaki ma wpływ na nasze życie.

W ramach zajęć będziemy prowadzić dyskusje, projektować, budować i testować rozwiązania. Będziemy przyglądać się architekturze z odmiennych perspektyw i sprawdzać jak oddziałuje na nasze ciało.

przedszkole

PRZESTRZEŃ W GŁOWIE

Propozycja dla najmłodszych to seria ćwiczeń, które pozwalają rozwijać wyobraźnię i badać relację ciało-przestrzeń. Podczas zajęć sprawdzimy:

  • co pomaga nam wyobrazić sobie konkretną przestrzeń
  • cechy przestrzeni, np. czy ma ona jakąś temperaturę? Czy jest ciepła, czy zimna?
  • czy opowieść pomaga budować przestrzeń
  • jak wykorzystywać różne formy ekspresji za pomocą ćwiczeń ruchowych
  • jak tworzyć architekturę używając kolorów, zapachów i dźwięków

szkoła podstawowa, klasy 1-3

DAJ SOBIE PRZESTRZEŃ!

Jaki stosunek do siebie nawzajem mają czas i przestrzeń? Czy są nieskończone? Jak zmierzyć czas i wyznaczyć przestrzeń w naszej głowie? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam stworzyć architekturę!

Zajęcia zaczniemy od baśni:

  • podzielimy się na bohaterów i bohaterki baśni, a potem ich narysujemy
  • wspólnie stworzymy scenariusz
  • sprawdzimy jaki stosunek ma przestrzeń w czasie i na odwrót

szkoła podstawowa, klasy 4-6

CO TO ZNACZY PROJEKTOWAĆ?

Czy przestrzeń można zaprojektować? Co sprawia, że czujemy się gdzieś dobrze lub źle? Co jest ważne w tworzeniu przestrzeni? Na zajęciach sprawdzimy, czy architektura zawsze odpowiada naszym potrzebom. Sprawdzimy kto, jak i dlaczego nadaje przestrzeni określone cechy.
O budynkach i miejscach porozmawiamy dzieląc się na projektantów i użytkowników przestrzeni:

  • znajdziemy przykłady różnych przestrzeni i spróbujemy określić jej typy
  • zastanowimy się nad tym skąd bierze się przestrzeń, czy zawsze tworzą ją ludzie
  • wymyślimy oznaczenia dla przestrzeni (znaki, symbole)
  • zaprojektujemy przestrzeń na przykładzie domu

szkoła podstawowa, klasy 7-8

JAK DZIAŁA PRZESTRZEŃ?

Wyznaczanie, tworzenie, organizowanie, nazywanie i używanie. Przestrzeń wymaga pracy. Ciągle się zmienia. Jest odczuwana, oglądana, słuchana, wąchana. Na zajęciach zastanowimy się nad tym, w jaki sposób przestrzeń wpływa na nas i nasz sposób myślenia o świecie. Sprawdzimy, czy każdy widzi architekturę inaczej. Zrobimy to za pomocą:

  • ćwiczeń z kreatywnego pisania i opisywania przestrzennych wrażeń
  • pracy w grupach
  • rysowania przestrzeni na podstawie opowieści i obrazu

liceum/technikum

JAK ODCZYTAĆ PRZESTRZEŃ?

Kiedy przestrzeń staje się miejscem? Czym różni się od terytorium? Czym we współczesnym świecie są niby-miejsca? W języku istnieje cała masa słów określających przestrzeń, np. przestrzeń do życia, nauki, spędzania wolnego czasu. Na warsztatach przyjrzymy się im jako tekstom do odczytania. Zastanowimy się czy i w jaki sposób determinują ludzkie zachowania. Spróbujemy:

  • zastanowić się nad językiem, który opisuje przestrzeń
  • porozmawiać o przestrzeni szkolnej klasy
  • stworzyć przestrzenny manifest

Zajęcia nie polegaja na zwiedzaniu wystawy - treści wystawy są inspiracja, punktem wyjścia do działań z wyobrażnią przestrzenną, myśleniem projektowym i świadomym odbiorem architektury.

Zapisy należy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl