Przestrzeń jest głównym tematem nowej odsłony programu „Szkoła w Muzeum” przygotowanego wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki.
W naszym cyklu znajdują się warsztaty, które pozwolą eksplorować różne rodzaje przestrzeni: realną, fikcyjną, codzienną czy oficjalną. Wszystko po to, aby lepiej poznać najbliższe otoczenie i sprawdzić jaki ma wpływ na nasze życie.
W ramach zajęć będziemy prowadzić dyskusje, projektować, budować i testować rozwiązania. Będziemy przyglądać się architekturze z odmiennych perspektyw i sprawdzać jak oddziałuje na nasze ciało.
przedszkole
PRZESTRZEŃ W GŁOWIE
Propozycja dla najmłodszych to seria ćwiczeń, które pozwalają rozwijać wyobraźnię i badać relację ciało-przestrzeń. Podczas zajęć sprawdzimy:
- co pomaga nam wyobrazić sobie konkretną przestrzeń
- cechy przestrzeni, np. czy ma ona jakąś temperaturę? Czy jest ciepła, czy zimna?
- czy opowieść pomaga budować przestrzeń
- jak wykorzystywać różne formy ekspresji za pomocą ćwiczeń ruchowych
- jak tworzyć architekturę używając kolorów, zapachów i dźwięków
szkoła podstawowa, klasy 1-3
DAJ SOBIE PRZESTRZEŃ!
Jaki stosunek do siebie nawzajem mają czas i przestrzeń? Czy są nieskończone? Jak zmierzyć czas i wyznaczyć przestrzeń w naszej głowie? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam stworzyć architekturę!
Zajęcia zaczniemy od baśni:
- podzielimy się na bohaterów i bohaterki baśni, a potem ich narysujemy
- wspólnie stworzymy scenariusz
- sprawdzimy jaki stosunek ma przestrzeń w czasie i na odwrót
szkoła podstawowa, klasy 4-6
CO TO ZNACZY PROJEKTOWAĆ?
Czy przestrzeń można zaprojektować? Co sprawia, że czujemy się gdzieś dobrze lub źle? Co jest ważne w tworzeniu przestrzeni? Na zajęciach sprawdzimy, czy architektura zawsze odpowiada naszym potrzebom. Sprawdzimy kto, jak i dlaczego nadaje przestrzeni określone cechy.
O budynkach i miejscach porozmawiamy dzieląc się na projektantów i użytkowników przestrzeni:
- znajdziemy przykłady różnych przestrzeni i spróbujemy określić jej typy
- zastanowimy się nad tym skąd bierze się przestrzeń, czy zawsze tworzą ją ludzie
- wymyślimy oznaczenia dla przestrzeni (znaki, symbole)
- zaprojektujemy przestrzeń na przykładzie domu
szkoła podstawowa, klasy 7-8
JAK DZIAŁA PRZESTRZEŃ?
Wyznaczanie, tworzenie, organizowanie, nazywanie i używanie. Przestrzeń wymaga pracy. Ciągle się zmienia. Jest odczuwana, oglądana, słuchana, wąchana. Na zajęciach zastanowimy się nad tym, w jaki sposób przestrzeń wpływa na nas i nasz sposób myślenia o świecie. Sprawdzimy, czy każdy widzi architekturę inaczej. Zrobimy to za pomocą:
- ćwiczeń z kreatywnego pisania i opisywania przestrzennych wrażeń
- pracy w grupach
- rysowania przestrzeni na podstawie opowieści i obrazu
liceum/technikum
JAK ODCZYTAĆ PRZESTRZEŃ?
Kiedy przestrzeń staje się miejscem? Czym różni się od terytorium? Czym we współczesnym świecie są niby-miejsca? W języku istnieje cała masa słów określających przestrzeń, np. przestrzeń do życia, nauki, spędzania wolnego czasu. Na warsztatach przyjrzymy się im jako tekstom do odczytania. Zastanowimy się czy i w jaki sposób determinują ludzkie zachowania. Spróbujemy:
- zastanowić się nad językiem, który opisuje przestrzeń
- porozmawiać o przestrzeni szkolnej klasy
- stworzyć przestrzenny manifest
Zajęcia nie polegaja na zwiedzaniu wystawy - treści wystawy są inspiracja, punktem wyjścia do działań z wyobrażnią przestrzenną, myśleniem projektowym i świadomym odbiorem architektury.
Zapisy należy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl