Szkoła w Muzeum – Edi Hila. Malarz transformacji

Szkoła w Muzeum – Edi Hila. Malarz transformacji

Grupy szkolne na wszystkich poziomach nauczania zapraszamy do Muzeum nad Wisłą na lekcje towarzyszące wystawie „Edi Hila. Malarz transformacji”.

Prezentacja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to pierwsza retrospektywna wystawa Ediego Hili, jednego z ostatnich przeoczonych mistrzów z Europy Wschodniej. Albański malarz, chcąc oddać realia transformacji społecznej, sięga po szczególnego rodzaju realizm, który opiera się na uważnej obserwacji detalu, którą wykorzystuje do oddania psychologicznej prawdy obserwowanego zjawiska.

Propozycje tematów lekcji dla poszczególnych grup wiekowych:

3-5 LAT

TAJEMNICZA TIRANA

Gdzie leży Tirana? Jak wygląda? Kto tam mieszka? Jakie sekrety skrywa stolica Albanii? To miasto pełne zagadek, a jego mieszkańcy niechętnie dzielą się swoimi historiami. Na szczęście Tirana to również miasto, które od lat odkrywa Edi Hila, bardzo dokładnie przyglądając się ulicom, budynkom i zakamarkom. Podczas zajęć wyruszymy w albańską podróż. Tropów i wskazówek poszukamy na obrazach artysty. Czy sprawdzi się on w roli naszego przewodnika po Tiranie? Czy jego prace dostarczą odpowiedzi na nurtujące nas pytania? A może jeszcze bardziej skomplikują obraz miasta?

6-12 LAT

MALARSKIE ZAPISKI Z CODZIENNOŚCI

Jak opowiadać można o miejscach, które dobrze znamy, o tym, co nas otacza na co dzień, na przykład o mieście, w którym żyjemy? Edi Hila proponuje rysunek i malarstwo, dzięki którym możliwe jest wydobycie dla spojrzenia pozornie oczywistych widoków – takich, które często umykają nam w codziennym pośpiechu. Jego praca zaczyna się od uważnej obserwacji, która pozwala mu na wychwycenie takich elementów, którym warto poświęcić malarską notatkę. Jako artysta wie, że sztuka oferuje całą gamę środków wyrazu, dzięki którym Tirana może stać się nam znacznie bliższa. Porozmawiamy więc o kolorach, kompozycji, kadrowaniu, symbolach, ale i o nastrojach, które wywołuje wykorzystanie tych środków. Zastanowimy się, dlaczego warto sięgnąć po rysunek w sytuacji, kiedy można robić zdjęcia. I czy można nazwać obrazy reportażami.

PODRÓŻ W NIEZNANE

Skąd czerpiemy wiedzę o odległych krajach? Jak budujemy swoje wyobrażenia na ich temat? Jakich obrazów innych państw dostarczają nam telewizja, internet oraz biura podróży? Czy namalowane przez artystę obrazy mogą być konkurencyjnym względem nich źródłem wiedzy? Na wystawie odbędziemy podróż – albańskie ulice, architektura i codzienne widoki staną się inspiracją do stworzenia opowieści o dalekim mieście. Czy zadowolimy się perspektywą turystów, szukających pięknych i niezwykłych widoków? Czy może przyjmiemy raczej rolę detektywów, zafascynowanych tajemnicami Tirany?

SZTUKA ZADOMOWIENIA

Co to znaczy "zadomowić się"? Kiedy możemy nazwać dane miejsce swoim domem? Jakie czynniki o tym decydują i czy zawsze kluczowe w idei domu są ściany i dach? Co robią ludzie, żeby poczuć się w jakimś miejscu dobrze? Co możemy powiedzieć o mieszkańcach domu, przyglądając się jemu samemu? Spacerując po wystawie malarstwa Ediego Hili, zwrócimy szczególną uwagę na to, jak artysta obserwuje sposoby zamieszkiwania jako podstawową aktywność człowieka. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego artysta poświęcił temu tematowi tyle uwagi. Zastanowimy się również, czy istnieją domy tymczasowe i kiedy dom przestaje nim być.

13-16 LAT

MEDIALNE OBRAZY ŚWIATA

Jakich obrazów rzeczywistości dostarczają nam poszczególne media? Czego możemy dowiedzieć się o odległym kraju z internetu? Czy wizje wakacyjnych kurortów z folderów biur podróży mają coś wspólnego z codziennym życiem mieszkańców Albanii? Punktem wyjścia do dyskusji i innych aktywności będzie zderzenie ze sobą obrazów pochodzących z różnych porządków. Obrazy w naszym codziennym życiu to w przeważającej mierze nie malarstwo wystawiane w muzeum, ale tysiące zdjęć i grafik przeglądanych na smartfonach i innych ekranach. Przyglądając się wspólnie wystawie, spróbujemy zastanowić się, w jaki sposób różne media wpływają na nasze widzenie. Co dostrzegamy w obrazach i dlaczego? Jakie możliwości dają nam poszczególne środki przekazu? A także w jaki sposób media, które przenikają nasze życie, zmieniają nas samych?

ARTYSTA WOBEC HISTORII

W jaki sposób historia odbija się w biografii i twórczości artysty? Czy sztuka może powiedzieć nam coś więcej o przeszłości niż to, co możemy przeczytać w podręcznikach do historii? Co możemy zyskać, poznając miniony świat i to, jak był zorganizowany, z perspektywy losów konkretnego człowieka? Edi Hila nie jest bohaterem historycznego kanonu. A jednak życie artysty i jego malarskie zapiski z albańskich ulic mogą być przyczynkiem do rozumienia przeszłości – z dala od dat, faktów i przełomowych wydarzeń, a znacznie bliżej doświadczeń jednostki.

17-19 LAT

TRANSFORMACJE MIASTA

W jaki sposób możemy czytać w budynkach i krajobrazie miejskim zachodzące zmiany? Jakie piętno odciska transformacja na tkance miejskiej? W Albanii, podobnie jak w Polsce, doszło do transformacji, choć miała ona zupełnie inny kontekst i przebieg. Spotkanie z malarstwem Ediego Hili, który od lat z uwagą przygląda się swojemu najbliższemu otoczeniu, daje okazję do szerokiej refleksji nad kondycją miasta, przestrzenią publiczną i komunikacyjnym wymiarem architektury. Przyjrzymy się wspólnie temu, jak miniony system ujawnia się w pęknięciach nowej rzeczywistości. Zastanowimy się, co przestrzeń i sposoby jej urządzania mówią nam o ludzkich aspiracjach i tęsknotach. O Tiranie rozmawiać będziemy nie tylko jako o stolicy odległego kraju, poszukamy również korespondencji albańskich doświadczeń z przykładami ze znanych nam polskich miast.

SZTUKA, POLITYKA I NIEPOKORNE OBRAZY

Po co władzy sztuka? Czy sztuka to proste medium ideologii, czy po prostu kolejny element świata, który władza lubi mieć pod kontrolą? Co decyduje o tym, że obraz może być odebrany jako niebezpieczny? Czy są obrazy, których należałoby zakazać? Wystawa malarstwa Ediego Hili stanie się dla nas okazją do dyskusji zjawisk, takich jak propaganda, socrealizm czy wolność twórcza. Zastanowimy się nad tym, czy twórcy bądź ideolodzy są w stanie ujednoznacznić sens obrazów – zabezpieczyć ich “słuszne” sposoby odczytania? Obrazy, choć umieszczane bywają w różnych ramach politycznych, mają swoje własne życie. Relatywny sposób ich funkcjonowania spróbujemy prześledzić w oparciu o sztukę, będącą efektem wnikliwej obserwacji kilku dekad historii Albanii.

Niezależnie od tematu zajęcia składają się z interaktywnego zwiedzania (animowana rozmowa i ćwiczenia dotyczące wybranych fragmentów wystawy) oraz warsztatów manualnych lub kreatywnych (praktyczne przyswojenie treści).