Szkoła w Muzeum – Daniel Rycharski. Strachy

Szkoła w Muzeum – Daniel Rycharski. Strachy

 

Grupy przedszkolne i szkolne na wszystkich poziomach nauczania zapraszamy do Muzeum nad Wisłą na lekcje towarzyszące wystawie „Daniel Rycharski. Strachy”.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje pierwszą indywidualną wystawę Daniela Rycharskiego, artysty, który swoją twórczość opiera na aktywizmie artystycznym i współpracy ze społecznością rodzinnego Kurówka. W swoich działaniach Rycharski w sposób bezkompromisowy i nowatorski syntetyzuje paradoksy aktualnej rzeczywistości, poddając pod dyskusję problem tożsamości oraz granic przynależenia do wspólnoty lokalnej i religijnej.

Propozycje tematów lekcji dla poszczególnych grup wiekowych:

Przedszkole (5-6 lat)

Magiczne Kurówko

Są miejsca, które znajdują się całkiem niedaleko nas i mogą na pierwszy rzut oka wydawać się zwyczajne, a jednak kryją wiele niespodzianek i niezwykłych historii. Wspólnie udamy się na wyprawę do pewnej wsi i zobaczymy czym nas ona zaskoczy, czym różni się od naszych wyobrażeń, a w czym jest do nich podobna. Obejrzymy różne tajemnicze obiekty, które wybrały się w podróż z Kurówka do Warszawy. Zastanowimy się następnie, czym one są i do czego służą - a być może wymyślimy też dla nich nowe funkcje.

Klasy 1-3 SP (6-10 lat)

Gdzie jest sztuka

Oglądając wystawę prac, które przyjechały z Kurówka do Warszawy, zastanowimy się, gdzie dziś możemy szukać sztuki. Czasem przyjeżdża ona z wizytą do muzeów, ale czy dobrze się tam czuje? Może są zupełnie inne miejsca, do których sztuka chciałaby się udać, gdyby mogła o sobie decydować? Gdzie jej szukać, gdzie ją zapraszać, gdzie czekają na nią ciekawe przygody a przed czym mogłaby uciekać? Dzieła na wystawie pomogą znaleźć nam odpowiedzi na te pytania.

Strachy, stwory i wytwory

Czy słyszeliście kiedykolwiek historie o trochę dziwnych a trochę strasznych stworzeniach? A może zdarzyło wam się spotkać coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się obce, nieznane i budzi niepokój, a potem okazuje się czymś zwykłym i niegroźnym? Tytuł wystawy to Strachy, których my nie będziemy się bać, tylko spróbujemy je zrozumieć. Razem zastanowimy się, czy to, co jest nieznane, musi budzić lęk, oraz skąd biorą się opowieści z dreszczykiem i lokalne legendy. Zastanowimy się też, jak i z czego skonstruować swoje stracho-stwory, i pomyślimy, jaką mogą pełnić funkcję.

Klasy 4-6 SP (10-12 lat)

Moja pracownia ma 100 hektarów

Jak wygląda wiejski street-art? Czy sztuka na wsi to nadal wycinanki i hafty? Czy można stworzyć galerię na środku pola i jeśli tak, to po co i dla kogo? Wychodząc od dzieł Daniela Rycharskiego zastanowimy się, gdzie, jak i przez kogo jest tworzona sztuka dziś. Zmierzymy się z tym, jak myślimy o wsi i o jej mieszkańcach, czy wiemy, co jest ważne dla ludzi żyjących poza miastem. A może podział na wieś i miasto jest już zupełnie nieaktualny? Warto to sprawdzić i zainspirować się do działania.

Wspólne miejsca, lokalne kłopoty

Zdarza się, że trudno w pojedynkę dać sobie radę z kłopotami, często też dotyczą one nie tylko pojedynczych osób, ale całych grup czy miejsc. Ale jak szukać sprzymierzeńców do działania? Czy sztuka i metody pracy artystów mogą być dla nas przykładem? Przyglądając się szczególnemu miejscu jakim jest Kurówko, zaobserwujemy, jakie problemy mają mieszkańcy tej niewielkiej miejscowości i czy są one trochę podobne do naszych. Będziemy się zastanawiać, czy miejsca spotkań są ważne? Czy wszystko musi być użyteczne? Czy dawno zapomniane sprawy mogą mieć znaczenie? Co musi się wydarzyć, abyśmy chcieli współpracować? Czy wszyscy powinniśmy być tacy sami i myśleć podobnie, żeby działać wspólnie? Sprawdzimy to w praktyce.

Strach ma wielkie oczy

Nawet wróble nie boją się dziś strachów na wróble, ale może są inne sprawy, które budzą nasz niepokój. Na wystawie obejrzymy prace, które pomogą się nam nad tym zastanowić. Przyjrzymy się różnym strachom, próbując zrozumieć, skąd się one biorą. Czy można te strachy rozbrajać poprzez ciekawość i zrozumienie? Może sztuka podsunie nam jakieś podpowiedzi

Klasy 7-8 SP / Klasa 3 gimnazjum (13-15 lat)

Drugie życie przedmiotów

Co zrobić z przedmiotami, których już nie używamy? Świat się zmienia i wiele rzeczy szybko traci swoje funkcje. Ale czy możemy nie traktować ich jak śmieci, lecz dostrzec potencjał i przekształcić je w coś zupełnie innego? Czy są miejsca, gdzie wszystko jest użyteczne a recycling uprawiano zanim to stało się modne? Czy rzeczy oprócz funkcji niosą też ze sobą inne znaczenia? Na wystawie przyjrzymy się dziełom, które powstały z wcześniej istniejących przedmiotów. Zastanowimy się też, czy sztuka musi być przydatna, a jeśli tak, to kiedy i dla kogo.

Kto ma głos

Kto mówi za siebie, a komu odbiera się możliwość wypowiedzi. Czy zdarzyły się wam sytuacje, kiedy ktoś lepiej wiedział, jak opowiedzieć waszą historię? Wychodząc od własnych doświadczeń i obserwacji, zastanowimy się, przez kogo opowiadana jest historia, o czym pamiętamy i co uznajemy za ważne. Może są też wydarzenia, które potrzebują przypomnienia? Przyglądając się współczesnej polskiej wsi i przemianom, które przechodziła, będziemy rozważać różne punkty widzenia, może wymyślimy też nowe sposoby uwidaczniania spraw, które są istotne.

Nowy bohater na trudne czasy

Zastanówmy się razem nad lękami. Czy są one do siebie podobne, czy zupełnie inne. Czy strach może być wytwarzany wspólnie? Jak może się przekładać na obrazy i opowieści? Skąd się bierze i czy jest ktoś, kto nie bałby się stawić czoła sprawom, które wydają się trudne i niezrozumiałe. Czy jest taka postać, a może działanie grupowe, które byłyby odpowiednie na te czasy? Przyglądając się praktykom artystycznym, będziemy pracować nad zrozumieniem zagadnień inności i wykluczenia.

Licea i technika (16-19 lat)

Swojskość vs obcość

Co tworzy naszą tożsamość, jak wpływa na nas miejsce, z którego pochodzimy i ludzie, wśród których się wychowujemy. Czy związek z miejscem wpływa na to, jak postrzegamy siebie i innych? Czy podstawą wspólnej tożsamości jest podobieństwo? Czy różniąc się nadal, możemy być częścią wspólnoty? Do czego jest nam ona w ogóle potrzebna? Czego się boimy jako społeczeństwo? Czy różnorodność ma same zalety? Jak jest przedstawiana w mediach i tekstach kultury? W trakcie oglądania wystawy Strachy zastanowimy się nad tym, czy sztuka może wytwarzać nowy język do mówienia o niełatwych sprawach.

Strategie działania / Ucieczka z muzeum

Artyści współcześni stosują różne strategie, często angażują się w nieoczywiste miejsca i problemy, a muzea i galerie pokazują efekty uboczne ich praktyk. Dlaczego twórcy kierują się w stronę spraw, które są niewygodne; czy praca nad nimi musi prowadzić do wytworzenia obiektów? Materią sztuki dziś może być samo działanie, ale warto się zastanowić, jakim mechanizmom ono podlega, na jakie trudności mogą natrafiać artyści przy swoich działaniach. W przestrzeni wystawy Strachy przyjrzymy się różnym dziełom i dokumentacji praktyk artystycznych. Zastanowimy się, czy sztuką mogą zajmować się rolnicy, dlaczego warto interesować się peryferiami, oraz co pozostaje po działaniach artystów.

Znaki szczególne

Niektóre znaki niosą ze sobą wiele różnych, czasem nawet sprzecznych treści. Ich obecność może wywołać mocne reakcje - od radości po gniew. Jak to się stało że linie, łuki czy proste figury geometryczne mają taką moc? Dlaczego ludzie nadają niektórym znakom czy obiektom tak silne znaczenia i co się dzieje, kiedy umieścimy je w nowej sytuacji. Przyglądając się dziełom Daniela Rycharskiego, zastanowimy się nad symbolami i ich funkcjonowaniem w przestrzeni publicznej.