Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)

Przestrzeń jako narzędzie (edukacyjne)

Dwudniowe warsztaty „Przestrzeń jak narzędzie (edukacyjne)" powstały z myślą o nauczycielach i nauczycielkach pracującymi z dziećmi w wieku 5 - 9 lat.

Wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki zapraszamy na weekend z architekturą, wypełniony wiedzą i ćwiczeniami, które w prosty sposób można przenieść na grunt codziennej pracy z dziećmi.

Podczas warsztatów poruszymy takie kwestie jak:

  • pomysły na wykorzystanie otoczenia do twórczych aktywności
  • język, który służy do opisywania przestrzeni
  • czym jest architektura dla każdego i każdej z nas
  • jak wykorzystać architekturę w działaniach edukacyjnych bez wiedzy eksperckiej

Na warsztaty obowiązują zapisy. Liczba miejsc ograniczona. Formularz zgłoszeniowy znajduje się TUTAJ

PROGRAM WARSZTATÓW

(Jeden zjazd trwa dwa dni. Termin zjazdu: 6-7 listopada)

Dzień 1

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Hanna Zwierzchowska, Katarzyna Witt

moduł 1
Uruchomić zmysły, rozciągać wyobraźnię. Jak wykorzystywać przestrzeń w edukacji najmłodszych?

Pokażemy jak za pomocą prostych ćwiczeń i zabaw zbadać relację ciało-architektura. Będziemy bazować na ruchu, opowieści i twórczości. Wykorzystamy:

  • krótkie ćwiczenia na pobudzenie energii (energizery)
  • krótkie zabawy ruchowe, słowne, rysunkowe na przewietrzenie głowy (odświeżacze)

moduł 2
Ćwiczenia z myślenia: jak włączać architekturę do zajęć szkolnych
w nauczaniu początkowym?

Przedstawimy przykłady aktywności dla dzieci związane z budowaniem, tworzeniem makiet, konstruowaniem i projektowaniem.
Będziemy posiłkować się:

  • zabawami manualnymi z narracją w tle
  • książką „Pan Tom buduje dom” Stefana Themersona
  • ćwiczeniami praktycznymi, które możesz zabrać i zastosować w swojej klasie
  • wskazówkami, jak eksperymentować, aby inaczej angażować dzieci w działanie
  • łączeniem różnych obszarów tematycznych: przyrody, matematyki, kulturoznawstwa

Dzień 2

Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki w Warszawie
11.00-15.30 prowadzenie: Marta Baranowska, Katarzyna Domagalska

moduł 3
Jak rozmawiać o przestrzeni?

Warsztat wokół (powszechnej) edukacji architektonicznej, na którym dowiemy się w jaki sposób myślimy o przestrzeni, jakiego używamy języka aby ją opisać i jak uwrażliwiać na nią najmłodszych. Wykorzystamy do tego:

  • mapowanie kwestii: co to jest architektura? Po co nam edukacja architektoniczna?
  • archizasoby Instytutu wspierające edukację, np. narzędzia, publikacje
  • portal sieciujący, mapujący - perspektywa systemowa
  • temat architektury w podstawie programowej
  • narzędzia do zapisywania i mówienia o przestrzeni

Program warsztatów dla nauczycieli i nauczycielek w ramach 13. edycji Festiwalu Warszawa W Budowie „Jak robić szkołę”.