Przestrzeń jest głównym tematem programu edukacyjnego „Szkoła w Muzeum” przygotowanego wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki w ramach 13. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Jak robić szkołę?
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, chcąc kontynuować temat po zakończeniu wystawy, wychodzi z programem zajęć szkolnych poza swoje mury. W ramach naszych lekcji chcemy odwiedzać warszawskie placówki i rozmawiać o przestrzeni, a także projektować, budować i testować rozwiązania. Zajęcia zostały przygotowane dla wszystkich grup wiekowych. Razem z uczniami i uczennicami będziemy patrzeć na architekturę z różnych perspektyw i sprawdzać jak oddziałuje na nasze ciało oraz czy odpowiada na nasze potrzeby.
Tematy zajęć dla poszczególnych grup wiekowych:
przedszkole
PRZESTRZEŃ W GŁOWIE
Propozycja dla najmłodszych to seria ćwiczeń, które pozwalają rozwijać wyobraźnię i badać relację ciało-przestrzeń. Podczas zajęć:
- wypróbujemy przestrzenną medytację
- wykorzystując formę opowieści będziemy wyobrażać sobie różne miejsca
- zastanowimy się nad cechami przestrzeni (zapach, kolor, dźwięk, ilość światła)
- będziemy rysować i gimnastykować się, szukając różnych form ekspresji w przestrzeni.
szkoła podstawowa, klasy 1-3
DAJ SOBIE PRZESTRZEŃ!
Warsztaty opierają się na opowieści. Stylizowana baśń osadza w rolach głównych człowieka i przestrzeń od czasów prehistorycznych do chwili obecnej. Fragmenty narracji przeplatane są krótkimi aktywnościami: rysunkowymi, ruchowymi, sensorycznymi. Snując opowieść poszukamy odpowiedzi na pytania:
- czy przestrzeń istniała przed człowiekiem?
- co człowiek robi z przestrzenią?
- jak to się stało, że człowiek zaczął budować?
szkoła podstawowa, klasy 4-6
CO TO ZNACZY PROJEKTOWAĆ?
Czy przestrzeń można zaprojektować? Co sprawia, że czujemy się gdzieś dobrze lub źle? Co jest ważne w tworzeniu przestrzeni? Na zajęciach sprawdzimy, czy architektura zawsze odpowiada naszym potrzebom. Sprawdzimy kto, jak i dlaczego nadaje przestrzeni określone cechy. W ramach zajęć:
- porozmawiamy o znanych nam przestrzeniach i ich cechach
- narysujemy znaki dla różnych przestrzeni i spróbujemy stworzyć z nich mapę
- wystąpimy w roli zespołów projektowych – zaproponujemy rozwiązania dla przestrzeni wspólnych i opowiemy o swoich pomysłach
szkoła podstawowa, klasy 7-8
JAK DZIAŁA PRZESTRZEŃ?
Na co dzień robimy mnóstwo rzeczy w przestrzeni, ale rzadko o tym rozmawiamy. Przestrzeń jest przecież stale obecna w naszym życiu – tworzymy ją, organizujemy, wyznaczamy, nazywamy i wreszcie używamy. Zapraszamy do wspólnej refleksji nad tym, jak przestrzeń wpływa na nas i nasz sposób myślenia o świecie. W ramach zajęć:
- rozgrzejemy się opisując przestrzenie z malarskich obrazów (kalambury przestrzenne)
- poćwiczymy kreatywne pisanie (bajka architektoniczna)
- będziemy testować możliwości opisywania wrażeń przestrzennych
- będziemy rysować i budować na podstawie tekstu
- przekonamy się o tym, jak różnie rozumiemy i wyobrażamy sobie rzeczywistość
liceum/technikum
JAK ODCZYTAĆ PRZESTRZEŃ?
Kiedy przestrzeń staje się miejscem? Czym różni się od terytorium? Czym we współczesnym świecie są niby-miejsca? Na warsztatach przyjrzymy się przestrzeniom jako tekstom do odczytania. Zastanowimy się czy i w jaki sposób determinują ludzkie zachowania. Spróbujemy:
- zmapować słowa, których używamy w odniesieniu do przestrzeni i jej cech
- podzielić przestrzenie na kategorie (wizualna typologia na podstawie fotografii)
- odczytać idee lub przekonania, które kryje w sobie dana przestrzeń
- napisać przestrzenny manifest
Zapisy należy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl
Opracowanie: Katarzyna Witt, Hanna Zwierzchowska
Konsultacja merytoryczna: Dział Edukacji NIAiU (Marta Baranowska, Katarzyna Domagalska), Dział Edukacji MSN (Marta Przybył, Marta Skowrońska-Markiewicz).