Dla szkół podstawowych

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przedstawia następujące scenariusze lekcji muzealnych dla uczniów szkół podstawowych.

1. Wytwory, przetwory, tajemnicze obiekty – funkcjonowanie przedmiotu w sztuce i w przestrzeni muzealnej

W naszym Muzeum zagnieździły się przeróżne dziwne przedmioty. Określenie ich pochodzenia lub funkcji może niekiedy nastręczyć poważnych trudności. Podczas lekcji odszukamy poukrywane w salach obiekty i odkryjemy ich tajemnice. Wspólnie zastanowimy się z jakich materiałów są zrobione, do czego mogą służyć i dlaczego zawędrowały do Muzeum.

2. Sztuka bez granic

W trakcie lekcji dzieci zapoznają się z pracami oraz autorami dzieł sztuki pochodzących z różnych stron świata. Porównamy prace polskich artystów z pracami zagranicznymi, zastanawiając się czy sztuka istnieje ponad podziałami kulturowymi i geograficznymi.

3. Odbiór osobisty. Jakie emocje wywołuje w nas sztuka?

W jaki sposób odbieramy sztukę? Jakimi środkami wyrazu operują artyści? Podczas lekcji spróbujemy dokonać własnej interpretacji poszczególnych dzieł, zwracając uwagę na kompozycję, materiał i formę.

4. Czy sztuka musi być piękna? Muzealne śledztwo dla najmłodszych

Czy sztuka zawsze jest piękna? Czy piękne mogą być rzeczy brzydkie? Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się nad znaczeniem pojęcia piękna. Poszukamy na wystawie prac, które mogą uchodzić za brzydkie. Porozmawiamy, czy rzeczywiście takie są i od czego zależy jak je oceniamy.

5. Kunstkamera – gabinet osobliwości, czyli wizyta w Muzeum

Wspólnie obejrzymy i zbadamy najdziwniejsze dzieła sztuki z prezentowanej kolekcji Muzeum, czyli instalacje rzeźbiarskie oraz multimedialne. Czy faktycznie różnią się one tak bardzo od tradycyjnych technik plastycznych?

6. Inspiracja, pomysł, realizacja – czyli co artysta miał na myśli?

Podczas lekcji zastanowimy się nad tym, czym inspirują się artyści, skąd biorą się w ich głowach pomysły i czy od artystycznej wizji do wykonania pracy jest długa droga.

7. Tło na pierwszym planie. Co się kryje za dziełem sztuki?

Jakie powody kierować mogły artystą przy wyborze tematu? Co może stać się inspiracją dla twórcy? Jak codzienność odbija się w pracach artystycznych? Razem spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te ciekawe i ważne pytania.

8. Sztuka w mieście, czyli o tym co można spotkać w drodze do szkoły

Czy sztukę można oglądać tylko w galeriach i muzeach? Jakie są elementy przestrzeni publicznej? Czy podczas spaceru można nagle stanąć oko w oko z prawdziwą sztuką? Lekcja poświęcona będzie sztuce prezentowanej w przestrzeni publicznej.

9. Z profilu czy en face? Sztuka portretowania

Wizerunek człowieka to klasyczny temat w historii sztuki. Jak przedstawiano człowieka kiedyś, a jak prezentowany jest teraz? W czasie lekcji uczniowie poznają różne typy portretów i sposoby prezentacji człowieka w sztuce współczesnej.

10. Rzeźba w formie. Forma rzeźby

Podczas lekcji dzieci dowiedzą się jakie są różnice między rzeźbą a formą. Zastanowimy się, czy każde dzieło sztuki ma swoją formę i czym różni się rzeźba od malarstwa. Wspólnie wyróżnimy różne dziedziny plastyczne w sztuce i nazwiemy poszczególne techniki i ich cechy.