Plac Budowy. Cykl warsztatów architektonicznych

Plac Budowy. Cykl warsztatów architektonicznych

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przedstawia cykl ośmiu warsztatów architektonicznych skierowanych do osób w wieku 10-13 lat.


Pod nazwą „Plac Budowy” kryje się cykl zajęć poświęconych architekturze i przestrzeni. Program ośmiu zajęć rozłożonych w czasie od lutego do czerwca to trening twórczości dla wszystkich zainteresowanych tym, jak zbudowany i zabudowany jest świat. Zapraszamy na zajęcia, na których rozmawiamy, dociekamy, budujemy i eksperymentujemy z przestrzenią. Będziemy eksplorować świat architektury, czerpiąc z budynków i idei, jakie im towarzyszą. Każde z zajęć składa się z serii ćwiczeń lub architektonicznych wyzwań do rozwiązania. „Plac Budowy” to także zabawa z formą, konstrukcją i kompozycją. Cykl jest edukacją w działaniu, dlatego nastawiony jest na to by rozciągać wyobraźnię i otwierać głowy na różne możliwości.

Cykl przeznaczony jest dla osób w wieku 10-13 lat bez udziału rodziców. Zajęcia odbywają się stacjonarnie w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy ulicy Pańskiej 3. W czasie trwania zajęć uczestniczki i uczestnicy pozostają pod opieką doświadczonych edukatorek. Twarze zasłaniamy maseczkami, a zajęcia odbywają się za zachowaniem bezpieczeństwa sanitarnego. Cena całego cyklu to 350 złotych od osoby, płatność jest realizowana z góry przez system sprzedaży biletów Muzeum. W przypadku rezygnacji zwrot kosztów będzie możliwy po okazaniu oświadczenia o kwarantannie lub chorobie.

Zajęcia poprowadzą Katarzyna Witt i Hanna Zwierzchowska, doświadczone edukatorki kulturalne. Podczas ostatniego festiwalu Warszawa w Budowie opracowały program edukacji architektonicznej w ramach współpracy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.

Katarzyna Witt

historyczka sztuki, edukatorka muzealna, twórczyni treści dla dzieci i młodzieży. Projektuje narzędzia dydaktyczne, pisze dla dzieci, prowadzi warsztaty w muzeach, domach kultury i bibliotekach. Zajmuje się m.in. edukacją kulturową, wizualną i przestrzenną najmłodszych. Stypendystka MKiDN, jej projekt "Architektura: ćwiczenia z myślenia", w ramach którego przygotowała autorski narzędziownik edukacji architektonicznej zwyciężył w polskiej edycji konkursu „Golden Cubes” (kat. publikacje), a także otrzymał II miejsce w ramach Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Współautorka filmów o architekturze dla dzieci stworzonych we współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki. Założycielka Kolektora - niezależnego studia eksperymentującego na polu edukacji nieformalnej.

Hanna Zwierzchowska

absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Architektury Wnętrz oraz Studium Pedagogicznego. Dyplom z wyróżnieniem, aneks do dyplomu na Wydziale Malarstwa pod kierunkiem Prof. Jarosława Modzelewskiego. Aktywnie zajmuje się sztuką, projektowaniem oraz edukacją artystyczną. Wielokrotna stypendystka: studentka Accademia di Belle Arti di Bologna we Włoszech (Erasmus Programme), projektantka ceramiki w Portugalii (Leonardo da Vinci Programme), badaczka metod edukacji w muzeach Europejskich (Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), pracowniczka Młodzieżowego Domu Kultury OPEK w Leuven w Belgii (Erasmus entrepreneurs Programme). Uczestniczka artystycznych szkoleń europejskich dotyczących praw człowieka i edukacji nieformalnej (Creative Learning Cookbook, Ryga, 2016; WeMen, Brivezac, 2018; Digitale, Łódź, 2019). Obecnie współpracuje jako edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w Zamku Ujazdowskim Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki w Warszawie, a także jest nauczycielką sztuki w Canadian School of Warsaw.

Program:

26.02 Zaprawa
Jak się odpowiednio rozgrzać?
Poznamy się ze sobą i z architekturą!

12.03 Forma i funkcja
Czy wygląd budynku ma związek z jego funkcją?
Wspólnie sprawdzimy co widać w architekturze.

26.03 Narzędzia
Jakimi narzędziami operują architekci? Najważniejsze
z nich skompletujemy do dalszej pracy projektowej.

9.04 Moduł
Co to jest moduł i gdzie można go spotkać?
Stworzymy własne konstrukcje i nieoczywiste struktury.

23.04 Ruch
Do jakich ruchów skłania nas architektura?
Plenerowe badanie przestrzeni miasta.

7.05 Bryła
Jak bryła staje się budynkiem?
Zajęcia projektowe i tworzenie makiet.

21.05 Wnętrze
Jak organizować, otwierać i ograniczać przestrzeń?
Różne sposoby na jedno wnętrze.

4.06 Wystawa
Jak zrobić wystawę?
Zapraszamy na finisaż!