Audiodeskrypcja Parku Rzeźby na Bródnie
Honorata Martin - „Zadomowienie”
Park Rzeźby pełni funkcję ewoluującej wystawy sztuki współczesnej, prezentowanej pod gołym niebem i dostępnej dla widzów przez 24 godziny na dobę.
O jego niezwykłości świadczy między innymi to, że niemal wszystkich znajdujących się w nim obiektów można dotknąć. Wrażenia dotykowe uzupełnione o audiodeskrypcję na żywo zapewnią odwiedzającym wyjątkowe doświadczenie pełnego kontaktu ze sztuką współczesną.
Park Rzeźby na Bródnie powstał w 2009 roku jako wspólna inicjatywa artysty Pawła Althamera, Urzędu Dzielnicy Targówek i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Prace artystów rozsiane są w Parku Bródnowskim, zaprojektowanym na terenie dawnych upraw rolnych i ogrodniczych przez inżynier Stefanię Traczyńską w latach 1976-1978.
Projekt Parku Rzeźby czerpie z różnych tradycji sztuki publicznej: zarówno tej wywodzącej się ze sztuki abstrakcyjnej i minimalizmu, jak i mającej społeczny, partycypacyjny charakter. Projekt ten został podzielony na „rozdziały” - raz do roku w parku pojawia się nowa rzeźba. Nie wszystkie realizacje artystów mają charakter stały czy materialny; „rzeźba” definiowana jest tutaj raczej jako rodzaj dynamicznej artystycznej wypowiedzi na temat konkretnego miejsca, czasu, relacji przestrzennych i ludzi.
Performans „Zadomowienie”, podczas którego artystka na kilka tygodni zamieszkała w „Raju” – rzeźbie-ogrodzie autorstwa Pawła Althamera, skierowany był do mieszkańców Targówka i miał na celu podkreślenie wyjątkowości Parku Bródnowskiego - miejsca w którym działania artystów przenikają się z codziennymi rytuałami sąsiadów parku: wypoczynkiem, sportem, spotkaniami, zabawą. Akcja Martin związana była z problematyką przetrwania, wymiany i gościnności, jak i eskapizmu. Jej fundamentem była sekwencja zdarzeń, interakcji, to, co wydarzy się bez publiczności lub wobec i przy współudziale przypadkowych świadków. Idea zamieszkania w miejskim parku przywołuje nieodwołalnie kwestie wydomowienia, jak i konieczności wypracowania nowych form komunikacji, w świecie którego polityczne i ekonomiczne fundamenty drżą w posadach.
Czyta Sebastian Cichocki.