Archiwum Bakhneli - performans
Gela Patashuri, Ei Arakawa oraz Sergei Tcherepnin

Performans i instalacja pod wspólnym tytułem są efektem współpracy między Gruzinem Gelą Patashurim, Japończykiem Ei Arakawą i Amerykaninem Sergeiem Tcherepninem.

Punktem wyjścia dla performansu jest instalacja „Archiwum Bakhneli” zrealizowana w ramach wystawy w Pawilonie Gruzińskim, na 55. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji, którego kuratorką była Joanna Warsza. Pracę Muzeum zakupiło w 2014 roku do swojej kolekcji. Pawilon Gruzji „Kamikaze Loggia” powstał jako pasożytnicza przybudówka na dachu jednego z pomieszczeń weneckiego Arsenału. Ten typ zabudowy, to spontanicznie aranżowana architektura pasożytynicza, charakterystyczna dla Gruzji lat 90. Polega przede wszystkim na budowaniu nowych pionów sowieckich bloków, czy poszerzaniu metrażu w formie tarasów i balkonów za pomocą złomu i innych znalezionych materiałów.

Sercem instalacji Patashuriego, Arakawy i Tcherepnina, scenariuszem i inspiracją do ich performansu jest zbiór wierszy gruzińskiego robotnika Aleksa Bakhneli, ojca Patashuriego. Datowany na lata 1978–2003 (rok tragicznej śmierci ich autora) zbiór niespełna 300 wierszy stanowi osobisty komentarz Bakhneli do społeczno-politycznej sytuacji w Gruzji na przestrzeni ćwierćwiecza. W oparciu o partyturę złożoną z pierwszych wersów tych utworów i instrukcje muzyczne do muzyki emitowanej z używanych na Kaukazie w latach 70. japońskich radioodbiorników, artyści stworzyli performatywną instalację dźwiękową, która przekształciła przestrzeń weneckiej loggi w samodzielny głośnik i instrument. Poezja przetłumaczona została na architekturę pawilonu.

Dokumentacja fotograficzna:

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: