Walka o ulice
WARSZAWA W BUDOWIE 14
Tytuł wystawy festiwalowej został zapożyczony z książki „Walka o ulice", w której amerykańska aktywistka miejska Janette Sadik-Khan pisała: „Podstawowa zasada organizacji ruchu znana jest od stu lat i do tej pory była ignorowana przez planistów. Głosi, że skutki zależą od tego, co zbudujesz. Więcej pasów ruchu, to więcej samochodów”. Osią festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE jest pytanie o uniwersalne projektowanie ulic tak, by były dostępne i przyjazne dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców.
Samochód stał się symbolem nowoczesności. W prezentowanych na wystawie dziełach sztuki, filmach i podczas festiwalowych spotkań przedstawimy różne aspekty stylu życia opartego wyłącznie o samochody. Chcemy, aby stało się to pretekstem do dyskusji o efektach przeciążenia ulic ruchem samochodowym. Doskonałym przykładem będzie, przygotowana wspólnie z Oddziałem Warszawskim SARP, prezentacja historii Alej Jerozolimskich, kiedyś pełnej życia miejskiej ulicy, dziś przypominającej trasę szybkiego ruchu.
Siłą WARSZAWY W BUDOWIE są twórcze, często nieoczywiste współprace: ze stroną pozarządową, samorządem i jego jednostkami, aktywistkami i aktywistami, instytucjami miejskimi, biznesem i mieszkańcami. Publiczność festiwalu odwiedzi zajezdnię tramwajową przy ul. Kawęczyńskiej, pozna historię rozwoju sieci tramwajowej warszawskiego transportu publicznego i codzienną pracę osób, które ją obsługują. Weźmie udział w debatach i oprowadzaniach eksperckich i kuratorskich po wystawie. Pozna wyniki studenckich badań, świadczących o schyłku ery przejść podziemnych, które coraz częściej są zasypywane, a piesi chętniej wybierają chodzenie po tradycyjnych, naziemnych przejściach. Zaprosimy publiczność WARSZAWY W BUDOWIE na pokazy filmowe w kinie „Syrena” i wykład światowej sławy eksperta do spraw urbanistyki prof. Carlosa Moreno. W trakcie spacerów i spotkań poznamy warszawskie standardy dostępnego projektowania.
Podczas festiwalu poruszymy również inne aspekty „walk o ulice”, takie jak zmiany nazw, które rozpalają silne konflikty tożsamościowe. Opowiemy też o różnych sposobach odczuwania i poruszania się po mieście, a także funkcji błękitno-czerwonych tablic Miejskiego Systemu Informacji Warszawy, które nas przez nie prowadzą. Odbędziemy też podróż po miejskich wyspach ciepła, czyli miejscach, gdzie miasto się przegrzewa. Będziemy przysłuchiwać się najbliższemu otoczeniu dźwiękowemu ulicy i temu, jak ono na nas wpływa. Opowiemy także historię Pieszych Mas Krytycznych.
W debatach i spotkaniach festiwalowych będziemy dyskutować o możliwych kierunkach rozwoju miast wobec kryzysu klimatycznego, m.in.: ochronie i sadzeniu zieleni, zatrzymywaniu wody deszczowej i ograniczaniu roli samochodu w mieście na rzecz komunikacji zbiorowej i pieszych oraz bezpiecznej i ekologicznej mobilności. Na przyszłość miast będą mieć wpływ zarówno projektanci systemowych rozwiązań, jak i ich użytkownicy.
Kuratorzy festiwalu: Tomasz Fudala, Jan Mencwel
Projekt finansuje m.st. Warszawa
Autorki i autorzy prac na wystawie:
Architektoniczki, Ana Alenso, Diego Bianchi, Alexandra Bircken, Katka Blajchert, Papcio Chmiel, Mateusz Choróbski, Jan Domicz, Edward Dwurnik, Krzysztof Franaszek, Mikołaj Grospierre, Barbara Gryka, Michał Grzymała, Dominik Jałowiński, Kornel Janczy, Zuzanna Janin, Alevtina Kakhidze, Jakub Kanna, Urszula Kozak, Adam Kozicki, Yulia Krivich, Kaja Kusztra, Mateusz Kwiatek, Miasto Jest Nasze, Witek Orski, Paulina Pankiewicz, Jerzy Porębski, Igor Przybylski, Patryk Różycki, Maciej Salamon, Maria Sołtys, Studentki i studenci School Of Ideas Uniwersytetu SWPS, Maria Toboła, Piotr Wysocki, Ada Zielińska, Marta Żakowska
Kuratorzy:
Tomasz Fudala, Jan Mencwel
Projekty aktywistyczne:
Marcin Jarzynowski, Barbara Jędrzejczyk, Joanna Klikowicz, Justyna Orchowska, Paweł Przewłocki, Wojciech Surała
Projekt o przejściu podziemnym do wystawy festiwalowej przygotowali Studenci Uniwersytetu SWPS na kierunku Kulturoznawstwo – School of Ideas 2021/2024.
Fragment wystawy o przejściu podziemnym przygotowali:
Nikodem Jakubowski, Mirella Murawska, Łukasz Cegliński, Dominika Perłowska, Maja Kleszcz przy współpracy z Artystami: Sicoerism, Maria Pietras, nocny_marek27, niebieski.robi.kreski, namahecc, luksprzeziks, zuozone, miss_dorys
Scenografia wystawy:
CENTRALA - Simone de Iacobis, Małgorzata Kuciewicz
Produkcja:
Maja Łagocka, Aleksandra Nasiorowska, Maria Nowakowska, Paweł Wójcik
Badania i kwerendy:
Maria Sołtys, Aleksandra Zhuchko
Teksty:
Tomasz Fudala, Marcin Jarzynowski, Barbara Jędrzejczak, Joanna Klikowicz, Justyna Orchowska, Paweł Przewłocki, Jan Mencwel, Wojciech Surała
Biogramy artystów:
Aleksandra Zhuchko
Identyfikacja wizualna festiwalu:
Studio Lekko
Opracowanie graficzne wystawy:
Maciej Chodziński, Katarzyna Łygońska
Komunikacja:
Marta Bartkowska, Józefina Bartyzel, Aleksandra Długołęcka, Anna Szałas, Iga Winczakiewicz
Redakcja:
Aleksandra Urbańska
Współpraca:
Monika Baranowska
Koordynacja programu publicznego:
Paweł Nowożycki
Tłumaczenia:
Ewa Kanigowska-Giedroyć, Maria Redkva, Kristina Sribniak
Edukacja:
Dominika Jagiełło, Szymon Maliborski, Marta Przybył, Katarzyna Witt, Hanna Zwierzchowska, Petra Skarupsky, Marta Skowrońska-Markiewicz, Aniela Trojanowska, Katarzyna Benda, Bernard Wnuk, Cezary Wierzbicki, kolektyw Blyzkist
Muzeum Dostępne:
Marta Przasnek
Konserwacja i ewidencja:
Joanna Dziewanowska-Stefańczyk, Maciej Janicki, Julia Kłosińska, Michał Kożurno, Agnieszka Tarasiuk-Sutryk
Realizacja wystawy:
Jakub Antosz, Marek Franczak, Szymon Ignatowicz, Aleksander Kalinowski, Paweł Sobczak, Marcin Szubiak
Projekt strony internetowej:
Huncwot
Współpraca:
Michał Bachta, Agata Górska-Campagno, Agnieszka Jędrzejczyk, Artur Jeziorek, Kamil Jóźwik, Andrzej Kowalski, Maciej Kropiwnicki, Anna Nagadowska, Jarosław Paruch, Sylwia Radzikowska, Anna Ragan, Anna Ruszczyńska, Dagmara Rykalska, Eliza Sasak-Maciejczyk, Marcin Smyk, Olga Szeluga
Partnerzy festiwalu:
Muzeum Warszawy, Tramwaje Warszawskie, ULMA Construccion Polska S.A., Miasto Jest Nasze, Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich, Fundacja Polska Bez Barier, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Huncwot