1989-1991 (1-50/728)
Lata 1989-1991 to okres, w którym Zbigniew Libera gruntuje swoją pozycję niezależnego artysty i eksperymentatora. Skupia się na działaniach video (powstają m.in.: „Gumki“, „Iskra“, „Truszkowski w Dusseldorfie“, „Teofilów '90. Kultura Zrzuty“, „Stella maris“, „Kąpielowicz“).
Libera tworzy również instalacje: „Kominy“, „Młot“, „Krzyż“, „Brama“, „Christus ist mein Leben“, „Bez tytułu (monstrancja)“. Odbywają się liczne wystawy prac Libery, między innymi w Łodzi, Zielonej Górze, Lublinie, Southampton, Bonn, Dreźnie; w prasie pojawiają się artykuły dotyczące jego twórczości.
Ważnym elementem życiorysu wpływającym na działalność artystyczną Zbigniewa Libery jest podróż do Afryki Północnej i Izraela od listopada 1989 do maja 1990 roku. Podczas tej podróży powstał cykl ponad 900 zdjęć, a także około 100 szkiców i rysunków przedstawiających zabytki Bliskiego Wschodu.
Podróż miała być zakończeniem jego działalności artystycznej jednak sprowokowała dalsze działania twórcze, a już w 1990 roku Libera uczestniczył w wystawie "Bakunin w Dreźnie"