ZYGMUNT RYTKA, BLUFF, 1977 (1-1/1)

„Rytkę zainteresował uniwersalny problem manipulacji. Świadczy o tym seria „Bluff”(1977), w której artysta przedstawia siebie w eleganckim garniturze, ćwiczącego karate. Powstałe zdjęcie (także za pomocą fotomontażu), miało upodobnić się do „fałszywego” (określenie artysty) obrazu telewizyjnego.

Prace te należy rozpatrywać w porównaniu z realizacjami Zdzisława Sosnowskiego „Goalkeeper”, które odnoszą się bardziej do nieosiągalnego świata pop-kultury amerykańskiej, ale również uzmysławiają zmianę zainteresowań społeczeństwa polskiego z elitarnej problematyki high-artu na sferę rozrywki, w tym przypadku sportu. Zdjęcia Rytki bardziej dotyczą uniwersalnego problemu manipulacji, stosowanej przez socjalistyczne państwo, a wyrażającej się poprzez TV.”

[Krzysztof Jurecki, Na czym polega transcendencja w sztuce? O twórczości Zygmunta Rytki [w:] Zygmunt Rytka. Ciągłość niekończoności. Łódź 2000]