ADAM RZEPECKI, MOJA NIEOBECNOŚĆ W SZTUCE, 1983 (1-7/7)

Ponad godzinna nieobecność w sztuce Adama Rzepeckiego miała miejsce 1 lipca 1983 roku na Strychu w Łodzi.

Z Archiwum Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego.

„Pierwszym działaniem, które zrealizował Rzepecki na Strychu była jego godzinna nieobecność, którą tym razem artysta ogłosił publicznie. Na poddaszu podczas akcji »Moja nieobecność w sztuce« pozostał tylko zawieszony przez niego pod sufitem transparent z napisem: Wciąż bezkarnie poruszam się po obszarze sztuki. Rzepecki.
W opublikowanym później komentarzu do tego wydarzenia autor zwracał uwagę, że jego gest »ciążył do wprowadzenia go w obszar w sztuki«. W konkluzji twierdził: Jakże trudno być nieobecnym w sztuce!!

Pomimo tego, że nie chciał być postrzegany jako artysta, pozostawał nim. Nawet w przestrzeni przeznaczonej dla niesztuki, jaką był Strych. Dążenie do wyzwolenia się twórczej jednostki z ograniczenia, jakie stawia pewna kulturowa konstrukcja, jaką jest sztuka, zakończyło się porażką. Autor zdawał sobie z tego sprawę. Tworząc nieudane dzieło, Rzepecki ujawnił paradoks intencjonalnego nieistnienia w sztuce. Dążenie do nieistnienia sprawia, że istnienie staje się bardziej widoczne. Krakowski członek Łodzi Kaliskiej pokazał nierozwiązywalność sytuacji, w której unikanie sztuki tym bardziej staje się sztuką. Zwłaszcza w czasie stanu wojennego, kiedy z początku wszelkie działania twórcze zostały ograniczone przez władzę, a następnie nastąpiło swoiste samoograniczenie artystów bojkotem. W tych warunkach niedziałanie nabierało wyrazu swoistej manifestacji artystycznej i politycznej. Rzepecki zauważył, że gest o charakterze dadaistycznym w kontekście ówczesnych wydarzeń nadzwyczaj łatwo jest asymilowany przez społeczeństwo i środowisko artystyczne. Dostrzegł w związku z tym paradoks sytuacji, w której także w przestrzeni alternatywnej, na Strychu, istnieje zagrożenie stania się takim artystą, którego w tym czasie społeczeństwo oczekiwało.”.

[Dominik Kuryłek. Naprawdę nie jestem nihilistą. Wybrane aspekty twórczości Adama Rzepeckiego w latach 1979–1989. w: Adam Rzepecki. Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę. Nowy Sącz 2013]