Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Zapis akcji Jerzego Trelińskiego, zorganizowanej podczas pochodu pierwszomajowego w 1974 roku. Jest częścią realizowanego przez artystę od 1972 roku cyklu „Autotautologie – o sobie samym – nic”, uważanego za jeden z ważniejszych wątków polskiego konceptualizmu lat 70. W jego ramach Treliński realizował wielokierunkowe działania artystyczne, podejmując rozważania nad „bezosobową obecnością”. Działania „autotautologiczne” otwierały obszar konceptualnej refleksji nad formami ekspresji, którymi dysponuje artysta nie wytwarzający dzieła-przedmiotu.

W niniejszej pracy usytuowanie działania w kontekście masowego pochodu nadaje mu jednoznacznie polityczny wydźwięk. Jako inscenizowany przez partię komunistyczną propagandowy spektakl, pochód pierwszomajowy był wydarzeniem, podczas którego zmuszane do uczestnictwa jednostki traciły swoją suwerenność, zlewając się po myśli władzy w bezimienny tłum demonstrujący „poparcie”. Na tym tle akcja Jerzego Trelińskiego (przemarsz z transparentem z wypisanym jego własnym nazwiskiem) zwraca uwagę na znaczenie działania indywidualnego i niezależnego – jest usilnym wołaniem o uznanie suwerenności podmiotu w zuniformizowanym społeczeństwie żyjącym pod jarzmem systemu totalitarnego.
 

(ŁM)