Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Jedno z 3 działań Wyrzykowskiego z lat 90., w którym artysta bezpośrednio odnosił się do ówczesnych wydarzeń politycznych w Polsce. Oprócz Nato Now! były to także Zaprzysiężenie Prezydenta – 23 XII 1995, godzina 19.00 i Copyright.

Performance Nato Now! Safe Poland or No Poland At All był reakcją Wyrzykowskiego na debatę wokół wejścia Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Po upadku komunizmu Polska odzyskała niezależność w prowadzeniu polityki zagranicznej, jednak Zachód był sceptyczny w kwestii przyjęcia jej do struktur NATO w obawie przed negatywną reakcją Moskwy. Były amerykański sekretarz stanu Henry Kissinger proponował by Polska i pozostałe kraje dawnego Bloku Wschodniego utworzyły tzw „pas neutralny”. Performance Wyrzykowskiego był gestem wyrażającym obawę artysty o wyhamowanie zmian zachodzących w demokratyzującej się Polsce – pozostanie poza NATO skazywałoby kraj na dalszą przynależność do rosyjskiej strefy wpływów.

Potraktowanie swojego ciała jako mapy Europy było manifestacją “utożsamienia się” artysty ze społeczną rzeczywistością, w której żył. Emocjonalny wyraz tego performance wynika z uznania losów Polski za tożsame z jego własnymi. Działanie było wykonywane w kilku krajach, między innymi Finlandii (stamtąd pochodzi ten zapis), Rumunii i Kanadzie. Artyście towarzyszyła Anna Nizio – również studentka Pracowni Intermediów na gdańskiej PWSSP. Artyści dosłownie „sklejają się z sobą” łącząc przy użyciu taśmy klejącej swoje ręce i nogi. Cielesne „utożsamienie się” stanowi bardzo ważny aspekt twórczości Wyrzykowskiego. Działanie to było wyrazem wiary w proces demokratyzacji i manifestacją dumy wynikającej ze własnej polskości.

(KK)