Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Filmowa dokumentacja akcji przeprowadzonej przez Wspólnotę Leeeżeć na łódzkim Placu Wolności w 1990 roku. Opis jej przebiegu znalazł się również w Tygodniku Leeeżeć: "Niedalej jak wczoraj w sercu miasta miał miejsce pokaz pt: Wspólnota Leeeżeć wciska kit. Użyto ściany zbombardowanej kamienicy, kubła białej i kubła fioletowej farby, czerwonego różańca i Pallestra. Najpierw zamalowano fragment muru z nieczytelnym napisem Wspólnota Leeeżeć wciska kit, a następnie przy pomocy sztućców, rąk, pleców, głów, genitaliów i zębów wciśnięto w arystokratyczną biel zwykły kit. Po chwili całość przemodzono na fioletowo. Tło tworzyły dziesiątki płonących świec ustawionych na różnych wysokościach oraz tłukący zdrowaśki na różańcu Pallester” (źródło: Michał Gralak, Zapis działań, Tygodnik Leeeżeć nr 12/1990). Na koniec artyści wsparli się o świeżo malowaną fioletową ścianę, otworzyli piwo i zapalili papierosy.

Jest to jedna z wczesnych akcji Wspólnoty, zakorzeniona w kulturze alternatywnej i neoawangardowych działaniach. Artyści zamienili metaforyczny zwrot „wciskanie kitu” w inspirowane dosłowną interpretacją działanie – podobnie z „biciem piany” czy „klepaniem biedy” uczynili członkowie Pomarańczowej Alternatywy („Bicie piany przy okrągłym stole”, „Klepanie biedy”, Łódź 1989).

W działaniach obu grup pojawia się ważny aspekt zabawy językiem, stosowania lingwistycznych żartów, wykorzystywania dwuznaczności i formułowania haseł na wzór sloganów politycznych. Historycznych źródeł można dopatrywać się w twórczości dadaistów, futurystów czy surrealistów. W kontekście polskiej sytuacji politycznej były to często żarty z władzy, polityków i policji (a wcześniej milicji). Akcje takie jak „Precz z u-pałami” (Pomarańczowa Alternatywa, 1987) kompromitowały funkcjonariuszy, którzy właściwie nie mieli jednoznacznego powodu, by móc zatrzymać uczestników wydarzenia.

Wspólnota Leeeżeć w składzie: Andrzej Miastkowski vel Egon Fietke, Michał Gralak, Paweł Pallester

(ND)