Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum
Performance ten to hołd oddany Kazimierzowi Malewiczowi, który zdaniem Warpechowskiego „otworzył sztuce wszechświat”. Artysta koncentruje się tu na zagadnieniu obywatelstwa genialnego awangardzisty – Polaka z pochodzenia. Działanie ma wymiar nie tylko artystycznego hommage, lecz także krytyki władz II Rzeczypospolitej, które kierowane „polską głupotą, oportunizmem i tchórzostwem” odmówiły przyznania Malewiczowi obywatelstwa.
Artysta stara się zrekompensować malarzowi krzywdę reprodukując w sobie właściwy sposób zawieszony na ścianie Czarny kwadrat. Warpechowski leży na podłodze przykryty kołdrą z wyciętym kwadratem, podczas gdy artystka Natalia LL smaga go batem. Czas biczowania nie został z góry ustalony. Działanie zostaje zakończone demonstracją kwadratu wybitego batem na plecach oraz kołdry z kwadratowym otworem. Nad wszystkim zaś góruje szlachetny pierwowzór – „najradykalniejsza i najgłębsza decyzja artystyczna XX wieku”.
Zastosowanie charakterystycznych dla Warpechowskiego elementów agresji pozwoliło mu na odniesienie się do owej radykalności dzieła Malewicza w należycie bezkompromisowy sposób.
Opis na podstawie: Z. Warpechowski, Zasobnik. Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Gdańsk 1998.
(ŁM)