Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Performance ten to hołd oddany Kazimierzowi Malewiczowi, który zdaniem Warpechowskiego „otworzył sztuce wszechświat”. Artysta koncentruje się tu na zagadnieniu obywatelstwa genialnego awangardzisty – Polaka z pochodzenia. Działanie ma wymiar nie tylko artystycznego hommage, lecz także krytyki władz II Rzeczypospolitej, które kierowane „polską głupotą, oportunizmem i tchórzostwem” odmówiły przyznania Malewiczowi obywatelstwa.

Artysta stara się zrekompensować malarzowi krzywdę reprodukując w sobie właściwy sposób zawieszony na ścianie Czarny kwadrat. Warpechowski leży na podłodze przykryty kołdrą z wyciętym kwadratem, podczas gdy artystka Natalia LL smaga go batem. Czas biczowania nie został z góry ustalony. Działanie zostaje zakończone demonstracją kwadratu wybitego batem na plecach oraz kołdry z kwadratowym otworem. Nad wszystkim zaś góruje szlachetny pierwowzór – „najradykalniejsza i najgłębsza decyzja artystyczna XX wieku”.

Zastosowanie charakterystycznych dla Warpechowskiego elementów agresji pozwoliło mu na odniesienie się do owej radykalności dzieła Malewicza w należycie bezkompromisowy sposób.

Opis na podstawie: Z. Warpechowski, Zasobnik. Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Gdańsk 1998.
 

(ŁM)