Anna Ciba, Biało-Czerwony performance, 1982 (1-3/3)

W listopadzie 1982 roku trwał w Polsce stan wojenny. Zawieszono działalność instytucji kultury, instytucje państwowe były zamknięte, lub bojkotowane przez artystów i publiczność. W tej sytuacji Anna Ciba zdecydowała się na realizację tajnego i z punktu widzenia władzy nielegalnego działania performatywnego.

Wraz z kilkoma zaufanymi osobami weszła do nieczynnej Pracowni „Dziekanka” przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Ubrana w biały strój Ciba przez kilka minut stała nieruchomo przed biało nakrytym stołem w udekorowanej na biało, mocno podświetlonej przestrzeni. W pewnym momencie z pudełka pod stołem performerka wyjęła białego koguta i błyskawicznym ruchem tasaka odcięła ptakowi głowę. Bryzgająca wokoło krew padała na białe materie, wywołując u publiczności asocjacje związane z polską flagą państwową. Radykalny performans Anny Ciby wytworzył dosadną i szokującą sytuację artystyczną, nawiązującą do realiów Polski stanu wojennego, z dramatyczną ironią odnosząc się do patriotyzmu i narodowych barw, na które często powoływała się junta wojskowa generała Jaruzelskiego.