Klucz do powrotu (1-50/514)

Miejsce: dziedziniec KW

Kiedy uchodźcy palestyńscy opuszczali swoje domy w 1948 i 1967 roku, zabierali z sobą klucze, wierząc w nieunikniony powrót. Minęło ponad sześćdziesiąt lat, a liczba uchodźców palestyńskich w Palestynie, na Bliskim Wschodzie i na świecie wzrosła do 5 milionów. Klucze są przekazywane z pokolenia na pokolenie jako pamiątka – wspomnienie utraconych domów i trwały symbol upragnionego „prawa do powrotu”.

W roku 2008 mieszkańcy obozu dla uchodźców Aida niedaleko Betlejem wspólnie stworzyli prawdopodobnie największy klucz na świecie (jego twórcy próbowali nawet zdobyć oficjalny wpis w Księdze rekordów Guinnessa). Wykonany ze stali i zainstalowany przy wejściu do obozu klucz waży niemal tonę i mierzy około 9 metrów. Jest on ważnym przejawem bezkonfliktowej ekspresji i sposobem na przezwyciężenie wizerunku ofiary.

7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie skontaktowało się z obozem Aida, aby poprosić o wypożyczenie rzeźby na czas trwania biennale. Klucz odbył długą podróż do Niemiec drogą morską i lądową po to, by zwrócić uwagę na problem powrotu uchodźców i krytycznie przyjrzeć się jego perspektywom na przyszłość. Warsztaty z młodzieżą palestyńską w Berlinie i w obozie Aida mają na celu analizę pojęcia ojczyzny, pamięci i współczesnej tożsamości z perspektywy przeszłości i przyszłości, a towarzyszące im publiczne dyskusje – przyczynienie się do konstruktywnego rozwoju społecznego poprzez badanie kwestii kolektywnej twórczości i narracji artystycznych.

Klucz powrotu jest wspólnym projektem 7. biennale berlińskiego i Międzynarodowej Akademii Sztuki w Palestynie we współpracy z Schlesische27, Międzynarodowym Młodzieżowym Domem Kultury i Sztuki w Friedrichshain-Kreuzberg. Towarzyszące projektowi warsztaty otrzymały wsparcie Goethe-Institute w Ramallah.
Rzeźba jest wspólnym dziełem uchodźców z okolic Betlejem i Centrum Młodzieżowego Aida.
Kuratorami projektu są mieszkańcy obozu dla uchodźców Aida, dyrektor Międzynarodowej Akademii Sztuki w Palestynie Khaled Hourani oraz niezależna kuratorka Toleen Touq (Palestyna/Jordania).
 


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11