Robiąc użytek

Życie w epoce postartystycznej

19.02–01.05.2016
Robiąc użytek

Wystawa „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” jest prezentacją różnorodnych dróg, prowadzących z pola sztuki do codziennego życia i w przeciwnym kierunku, od życia do sztuki.

Sztuka obecna jest w wielu obszarach rzeczywistości: można znaleźć ją w alternatywnych ekonomiach, podczas protestów ulicznych, w dywersyjnej reklamie, w kooperatywach spożywczych i w miejskim ogrodnictwie, w krytycznej turystyce, w programach latających uniwersytetów itd. W takich wypadkach życie przenika charakterystyczna dla sztuki wrażliwość, konceptualny naddatek, myślenie formą czy też niekończące się gry z wyobraźnią: polityczną, ekonomiczną czy naukową. Nie jest to zjawisko nowe, ani tym bardziej nurt czy styl w sztuce.

Wystawa „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” odnosi się do jednego z podstawowych postulatów XX-wiecznych awangard: wzajemnego przenikania czy wręcz fuzji sztuki z życiem codziennym. Polski teoretyk sztuki Jerzy Ludwiński pisał w 1972 roku (w eseju „Sztuka w epoce postartystycznej”): Bardzo prawdopodobne, że dzisiaj nie zajmujemy się już sztuką. Po prostu przegapiliśmy moment, kiedy przekształciła się ona w coś zupełnie innego, coś czego nie potrafimy już nazwać. Jest jednak rzeczą pewną, że to, czym zajmujemy się dzisiaj, posiada większe możliwości.  

Jednym z głównych pytań stawianych na tej wystawie jest kwestia statusu i kompetencji osób parających się tak rozumianą post-sztuką – w świecie, w którym na nowo należy zdefiniować powinności jednostki wobec wspólnoty oraz nowych globalnych wyzwań: migracji, kryzysu ekonomicznego, konfliktów zbrojnych i zagrożeń ekologicznych. W jaki sposób na rzeczywistość wpłynąć mogą artystyczne kompetencje? Czy zawsze muszą one materializować się w postaci dzieł sztuki? Jaką rolę pełnić może muzeum w sytuacji, w której sztuka promieniuje do nieartystycznych środowisk, tracąc cechy pozwalające zdefiniować ją jako sztukę?

[MORE]

Projekt „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” odnosi się do trzech zjawisk znanych z historii sztuki XX wieku, stale aktualnych i powszechnych. Pierwszym z nich są próby podważania granic instytucji sztuki w celu upoetycznienia codzienności czy też na rzecz radykalnej zmiany społecznej. Drugim była migracja artystów z pola sztuki do innych obszarów rzeczywistości – utopijnych komun, ruchów społecznych, pracy socjalnej – szczególnie popularne w okresach społecznych turbulencji, takich jak przełom lat 60. i 70. czy też pierwsza dekada XXI wieku. Trzecim było tworzenie nowych środowisk instytucjonalnych, poza obrębem tradycyjnego obiegu galeryjno-muzealnego oraz rynku sztuki.

Jedną z inspiracji do powstania wystawy są tezy kanadyjskiego teoretyka sztuki Stephena Wrighta, który postuluje dekonstrukcję „gmachów pojęciowych”, na których od XIX wieku oparta jest zinstytucjonalizowana sztuka. W zamian proponuje model sztuki, która w procesie użytkowania realizuje swój własny – wyobrażeniowy i konceptualny – potencjał. Takie propozycje działają w skali 1:1, niczym mapa, która w trakcie rysowania zaczyna pokrywać się z terytorium. Wright poszukuje siły w słabości sztuki, spiera się z kantowską „celową bezcelowością”, z potrzebą replikowania istniejących systemów, z rygorami własności i autorstwa oraz wyniosłością tzw. kultury eksperckiej. 

„Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” jest wystawą, która rozwija się w czasie. Swój ostateczny kształt osiągnie w dzień zamknięcia ekspozycji 1 maja. Będzie na niej można zobaczyć raporty z działań ponad siedemdziesięciu artystów, artystek, kolektywów, ruchów społecznych oraz patainstytucji z całego świata: Aaron Burr Society, Adrian Kolarczyk, Andrzej Haręza, Anja Rüegsegger, ASMR / Anna, Arabian Street Artists / Heba Amin + Caram Kapp + Stone, At Work Collective, Biennale de Paris, Brandalism / Jonathan Barnbrook Studio, Brett Bloom, Brud, Bureau d'études, Carlos Espinosa Arancibia, Cecylia Malik, Center for Land Use Interpretation, Center for PostNatural History, Centrum, Chris Onesto, Chto Delat / Nikolay Oleynikov, Compass / Brian Holmes + Rozalinda Borcila, Contingent Movements Archive, Daniel Rycharski, Debtfair, e-flux, Estar(ser) / Order of the Third Bird, Electronic Disturbance Theatre/b.a.n.g. lab, Etcétera, Feral Trade / Kate Rich, Forensic Architecture / Charles Heller + Lorenzo Pezzani, Greenpeace Polska, The Guantanamo Bay Museum of Art and History, GULF Labor, Hugo Vidal, Iconoclasistas, Institute for Human Activities, Institute for Model Nations, Isola Art Center, Janez Janša + Janez Janša + Janez Janša, Jesper Alvaer, Joanna Rajkowska, Jonas Staal / New World Summit, Jerzy Ludwiński, Jerzy Rosołowicz, Kamila Szejnoch, Kein mensch ist illegal, Les UX., Liberate Tate, Loompanics Unlimited, Ludovic Chemarin ©, Luther Blissett, Manual Labours / Sophie Hope + Jenny Richards, Museum of American Art, Museum of Arte Útil, Muzeum Społeczne / Krzysztof Żwirblis, Myvillages / Company, N55, Niewidzialne Miasto, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego, Omer Krieger, Peter von Tiesenhausen, Precarious Workers Brigade, Public Works, Raivo Puusemp, Reverend Billy & the Stop Shopping Choir, Robin Hood Minor Asset Management Cooperative, Rolling Jubilee Fund, Ruch Odrodzenia Żydowskiego w Polsce, S.a.L.E Docks, Salvage Art Institute, San Precario, Shigeru Ban, Stojący mężczyzna, Temporary Services, That's Painting, Third Text / Rasheed Araeen, Tools for Action, Włodzimierz Borowski, Zentrum für Politische Schönheit.

Kuratorzy wystawy

Kuratorzy

Sebastian Cichocki
Kuba Szreder

Shadow curator

Stephen Wright

Produkcja

Meagan Down
Szymon Maliborski
Szymon Żydek

Współpraca

Daniel Woźniak

Architektura wystawy

Maciej Siuda

z zespołem projektowym:

Agnieszka Wach
Katarzyna Dąbkowska
Rodrigo Garcia González

Projekt graficzny

Krzysztof Pyda

Partnerzy

Partnerzy

Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Niezbędne (1)
Statystyka (1)