Raqs Media Collective. The Capital of Accumulation

Raqs Media Collective. The Capital of Accumulation

Artyści z New Delhi skupieni w Raqs Media Collective zapraszają do podróży śladami Róży Luksemburg, ideolożki polskiego i niemieckiego ruchu robotniczego.

Inspiracją dla Raqs stała się książa Luksemburg z 1914 roku „Akumulacja kapitału. Przyczynek do ekonomicznego objaśnienia kapitalizmu”.

Artyści odwiedzili m.in. Zamość – miejsce jej urodzenia, budynek upadłego warszawskiego Zakładu Wytwórczego Lamp im. Róży Luksemburg oraz berliński szpital Charite, gdzie znaleziono ciało, należące prawdopodobnie do tej zamordowanej 90 lat wcześniej działaczki. Praca ta stanowi archiwum tropów zarejestrowanych podczas „ideologiczno-detektywistycznej” podróży Raqs: sennych krajobrazów podmiejskich, archiwów i bibliotek, centrów handlowych, zwierząt żyjących w miastach, pomników, trakcji kolejowych, opuszczonych fabryk etc.

Raqs Media Collective założony został w 1992 przez trójkę absolwentów Mass Communications Research Centre na uniwersytecie Jamia Milia Islamia w New Dehli: Jeebesha Bagchiego, Monicę Narulę i Shuddhabratę Senguptę. Początkowo kolektyw znany był głównie z filmów dokumentalnych (poświęconych takim zagadnieniom jak alternatywne narzędzia produkcji wiedzy czy wpływ nowych technologii na życie codzienne), m. in. filmu „Present Imperfect Future Tense” (1999) czy serialu telewizyjnego „Growing Up” (1995). Oprócz własnej praktyki filmowej Raqs byli w latach 90. współzałożycielami rządowej organizacji Public Service Broadcasting Trust - do dziś animującej produkcję filmów dokumentalnych w Indiach. Od 2001 roku kolektyw współprowadzi The Sarai Programme przy Centre for the Studies of Developing Societies – miejsce łączące funkcje centrum rezydencyjnego, laboratoriów dizajnu i mediów cyfrowych, kawiarni, domu wydawniczego i ośrodka badań nad miastem. The Sarai Programme pracuje m.in. z grupami młodych fotografów i pisarzy wywodzących się ze slumsów New Dehli.

Słowo raqs oznacza w językach perskim, arabskim i urdu, stan w jaki podczas tańca wprowadzają się wirujący derwisze. Termin ten odzwierciedla taktykę kolektywu, polegającej na „kinetycznym” ujęciu zjawisk zachodzących we współczesnych miastach. Realizacje Raqs - przybierające formę multimedialnych instalacji, jak i partycypacyjnych, edukacyjnych zdarzeń - prezentowane były na licznych wystawach na całym świecie, m. in. podczas 50. i 51. Biennale Sztuki w Wenecji i Documenta 11 w Kassel. Raqs Media Collective byli kuratorami ostatniego biennale sztuki współczesnej Manifesta 7, które odbyło się w Południowym Tyrolu w 2008 roku. Praktyka grupy sytuuje się obecnie na skrzyżowaniu sztuki, historycznych badań, fikcji literackiej i filozoficznych spekulacji.

Wystawa „The Capital of Accumulation” odbywa się w ramach projektu „The Promised City”, inicjatywy kulturalnej Warszawy i Berlina z kooperacjami w Bombaju i Bukareszcie: artyści, kuratorzy, twórcy kultury i naukowcy z Polski, Niemiec, Indii i Rumunii, zaprezentują w programie „The Promised City” wiele nowych, interdyscyplinarnych produkcji artystycznych, których wspólnym tematem jest refleksja na temat marzeń, iluzji i poszukiwania szczęścia w nowoczesnych metropoliach.

Wydarzenia towarzyszące wystawie: