Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich

Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich

„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” Joanny Rajkowskiej czyli palma na rondzie de Gaulle’a w Warszawie to najbardziej znany polski projekt artystyczny w przestrzeni publicznej, który powstał po 1989 roku.

Palma stała się jednym z nowych symboli Warszawy, egzotycznym i swojskim, prowokującym i mobilizującym do działania. Jest stałym punktem w programie protestów, manifestacji, happeningów. Palma jest Warszawianką i cudzoziemką zarazem.

Projekt przypomina o społeczności żydowskiej zamieszkującej Warszawę przed Holocaustem, której obecność wpisana jest w nazwę Aleje Jerozolimskie. Obok palmy sygnalizującej stratę, jest też palma będąca symbolem nowej miejskiej rzeczywistości. Jest ukłonem dla chaotycznej, żywiołowej środkowo-europejskiej metropolii, pochwałą różnorodności, niestabilności, migracji i zmiany. W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, egzotyczne drzewo staje się dziś także znakiem niebezpiecznych zmian i sygnałem ostrzegawczym umieszczonym w centrum Warszawy.

Palma jest absurdalna i groteskowa. Pomaga zachować dystans w momentach nadmiernego patosu i dekonstruuje społeczne rytuały. Sprawia, że Aleje Jerozolimskie stają się wielką scenografią dla 24-godzinnego spektaklu życia ulicy.

Jej obecność na rondzie w centrum Warszawy jest wynikiem działań i dobrej woli wielu osób: aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz firm. Jej powstaniu patronowało Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Od roku 2012 „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” są pod opieką Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Palma stanowi depozyt w kolekcji Muzeum.

Joanna Rajkowska

(ur. w 1968 roku w Bydgoszczy) jest artystką wizualną - autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji w przestrzeni miejskiej.

Produkcja
architekt: Michał Rudnicki

Współpraca
Fundacja Instytut Promocji Sztuki: Anda Rottenberg, Katarzyna Łyszkowicz

Zobacz także: