Pokażcie nam wasze marzenia
Wystawa kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej na Open\'er Festival 2014
To już trzecia wizyta warszawskiego muzeum sztuki na Open’erze. Tym razem zamiast projektów prezentujących sztukę wideo i film eksperymentalny, uczestnicy festiwalu będą mogli poznać 16 prac czołowych artystów polskich i zagranicznych z rozwijającej się kolekcji Muzeum.
Wiele z pokazywanych obiektów to już ikony współczesnej sztuki. Tegoroczna prezentacja Muzeum na Open’erze to równocześnie pierwsza prawdziwie muzealna wystawa dzieł sztuki w przestrzeni wielkiego letniego festiwalu. Spotkanie tych dwóch formatów wydarzeń kulturalnych organizatorzy traktują jako eksperyment, wzajemne testowanie obszaru sztuk wizualnych i muzyki, blisko powiązanych wrażliwością i intuicjami artystów obu tych sfer, jednak oddzielonych konwencjami instytucjonalnymi i przyzwyczajeniami odbiorców.
Przestrzeń festiwalu podkreśla społeczne konteksty sztuki. Prezentowane na wystawie prace są osadzone w tradycji kontestacji i ukazują współczesne formy sztuki zaangażowanej. Taki wybór oddaje istotę kolekcji powstającego Muzeum, która koncentruje się na estetyce i etyce zmian społecznych, zwłaszcza tych, które mają miejsce po 1989 roku.
Artyści, których prace poznają uczestnicy tegorocznego Open’era, odnoszą się do społecznej wyobraźni i wspólnych doświadczeń historycznych, posługując się rozpoznawalnymi symbolami. Jednocześnie operują nimi przewrotnie, często frywolnie, co tym bardziej skłania do refleksji i narzuca krytyczny, konfrontacyjny model odbioru. Zachowanie wieloznaczności pozwala im na ironiczne komentowanie polityki i historii. Ekspozycja prezentuj różnorodność strategii, poprzez które sztuki wizualne dyskutują ze społecznymi sferami życia.
Szczególny charakter tegorocznej wystawy podkreślony zostanie także przez miejsce jej prezentacji – umiejscowioną na osi głównej sceny festiwalowej halę, która zapewni odpowiednie warunki ekspozycyjne pracom z kolekcji Muzeum. Nie zmieni się znak rozpoznawczy, do którego już zdążyła się przyzwyczaić publiczność openerowa – charakterystyczny napis świetlny „MUZEUM” projektu Pauliny Ołowskiej nadal wskazywać będzie drogę do Muzeum po zmierzchu. Dodatkowo praca „Prognoza” autorstwa Cezarego Bodzianowskego”, licująca świetnie z estetyką hali wykorzystując język propagandy wizualnej zapraszać będzie uczestników festiwalu do odwiedzenia tymczasowej przestrzeni muzeum.
Architektoniczną aranżację wystawy i hali opracował Karol Żurawski, młody warszawski architekt, który ostatnie trzy i pół roku zdobywał doświadczenie w pracowni zdobywcy Nagrody Pritzkera, Szwajcara Petera Zumthora.
Artyści: Paweł Athamer, Mirosław Bałka, Yael Bartana, Cezary Bodzianowski, Mirosław Filonik, Yona Friedman, Daniel Knorr, Sanja Iveković, Zbigniew Libera, Witek Orski, Paulina Ołowska, Pratchaya Phinthong, Agnieszka Polska, Józef Robakowski, Slavs&Tatars, David Ter Oganjan, Piotr Uklański, Artur Żmijewski