Żegnaj „Miasto na sprzedaż”!
Żegnaj, WARSZAWO W BUDOWIE 4 

  • Żegnaj „Miasto na sprzedaż”!

    logo festiwalu Warszawa w budowie

Czwarta edycja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE dobiegła końca. Sercem festiwalu był dawny dom meblowy Emilia i prezentowana w jego wnętrzach wystawa „Miasto na sprzedaż”. Towarzyszyło jej około 80 wydarzeń – wykłady, seminaria, wycieczki, pokazy filmowe i warsztaty. Cały tegoroczny program koncentrował się na analizowaniu wpływu reklamy zewnętrznej na przestrzeń publiczną Warszawy.

Festiwal stał się przestrzenią partnerskiej dyskusji o reklamie urzędników, firm outdoorowych, organizacji społecznych i mieszkańców. Gościem festiwalu była m.in. Gwenaëlle Gobé, amerykańska dokumentalistka, która prezentowała swój film „This Space Available”, opowiadający historię konfliktów wokół reklamy zewnętrznej w jedenastu krajach świata.

W czasie festiwalu podkreślano konieczność włączenia kwestii reklamy w proces planowania urbanistycznego oraz wprowadzenia zmian ustawowych regulujących zasady jej obecności w polskich miastach. Podczas festiwalowych debat wielokrotnie podnoszono problem wprowadzania nowych definicji reklamy i przestrzeni publicznej w prawie. Zamiast opisywania reklamy poprzez formę i nośnik proponowano , by decydującym rozróżnieniem była jej funkcja, czyli przekaz o charakterze komercyjnym. Dewastowaniem przestrzeni przez firmy reklamy zewnętrznej zajmowali się uczestnicy sesji podejmując kwestie innego rozumienia opozycji chaosu i ładu przestrzennego w miastach na różnych szerokościach geograficznych.

Festiwal zaglądał też w nieodległą przyszłość czerpiącą pełnymi garściami z rewolucji informacyjnej, rozszerzonej rzeczywistości i nowoczesnych badań percepcji reklam, które nieodwracalnie zmieniają marketing i outdoor. U kresu festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE, jego twórcom towarzyszy przekonanie, że poruszyli ważny temat, który zasługuje na szeroką, społeczną debatę. Ogromna frekwencja na festiwalowej wystawie – 28 231 widzów – entuzjazm oraz pozytywne reakcje warszawiaków pozwalają mieć nadzieję, że potrzeba przyjaznej przestrzeni publicznej i estetycznego miasta, staną się motorem pozytywnych zmian na ulicach stolicy, które wyjdą również od samych mieszkańców.

Nasi widzowie mogą aktywnie dbać o swoje miasto: reagować przeciwko złej polityce reklamowej marek, których produktów używają i wreszcie przyłączyć się do działań na rzecz miasta na poziomie swojej wspólnoty mieszkaniowej, samorządu czy organizacji pozarządowych.

Miasto należy do Was!

Zespół festiwalu, grudzień 2012