Sztuka a materialność na półperyferiach
Wykład Sumesha Sharmy
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wykład Sumesha Sharmy, kuratora i współzałożyciela Inicjatywy Clark House w Bombaju.
O dobrach materialnych najlepiej myśleć i mówić w czasach deficytu. Podejście materialistyczne, mimo odgórnych ograniczeń ze strony aparatu państwowego, paradoksalnie prężnie rozwijało się w socjalistycznych Indiach, dzięki indywidulanej inicjatywie obywateli. Jednocześnie, na gruncie wspieranego przez państwo nepotycznego kapitalizmu, rodził się internacjonalizm – rząd m.in. wspierał wystawy podróżujące po krajach spoza bloku jako wyraz solidarności, ale także narzędzie dość niewyszukanej propagandy.
Wykład przygotowany dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej to opowieść o tym, jak niedostatek umożliwił zwrot konceptualny. Historię sztuki, zwłaszcza w Indiach, należy omawiać poza kategoriami estetyki zachodniej, pamiętając o materialnych, wymiernych kosztach praktykowania sztuki.
Dlaczego sklep polsko-indyjski ma sens? Bo anarchia na rynkach zaczyna się dziś w muzealnych salach.
Sumesh Sharma
(ur. 1983) artysta, kurator i autor. W 2010 roku współzakładał Inicjatywę Clark House w Bombaju, gdzie obecnie pełni funkcję kuratora. Inspiracją dla jego twórczości są alternatywne historie sztuki, często obejmujące perspektywy kulturowe nawiązujące do kwestii społeczno-gospodarczych i polityki. Brał udział jako kurator w Biennale w Dakarze Dak’Art w 2016 oraz w Checkpoint Helsinki w 2015. Był kuratorem wystaw m. in. w Irish Museum of Modern Art (Dublin), Metropolitan Museum (Nowy Jork), Kadist Art Foundation (Paryż), Para Site Hong Kong, Villa Vassilieff (Paryż), Stedelijk Museum Bureau (Amsterdam), ISCP (Nowy Jork), Insert 2014 (New Delhi). Stypendysta Łotewskiego Centrum Sztuki Współczesnej w Rydze, Manifesta Online Residency, San Art (Wietnam), Cites des Arts (Paryż), a także ICI z ramienia Senegalu w 2014, gdzie badał, jak mechanizmy finansowania kultury i sztuki powielają struktury władzy ustanowione w okresie kolonialnym. W twórczości artystycznej bada materialność polityczną oraz porażki historii i teorii sztuki, zagłębiając się jednocześnie w wizualność. Jego praca dyplomowa na Uniwersytecie im. Paula Cezanne’a (2008) dotyczyła karier artystów.
Inicjatywa Clark House
to działający w Bombaju kolektyw artystów i kuratorów, założony w 2010 roku przez Zashę Colah i Sumesha Sharmę. Zainspirowani strategiami równości, jego członkowie eksperymentują z narracjami historycznymi i badają kwestie przedstawieniowości i widzialności, by wyobrażać alternatywne ekonomie i wolność.