Ćwiczenia z aktualności
Wykład prof. Terry\'ego Smitha

  • Ćwiczenia z aktualności

Jakie są obszary zainteresowań artystów współczesnych? A jakie współczesnych praktyk kuratorskich? Czy używają tego samego, czy innych języków do opisu wspólnej aktualności?

Muzeum Sztuki Nowoczesnej otwiera nowy sezon „Muzeum Otwartego” pierwszym spotkaniem z cyklu „Ćwiczenia z aktualności”: zapraszamy na wykład i dyskusję z profesorem Terrym Smithem – amerykańskim historykiem sztuki, autorem poczytnych i często kontrowersyjnych publikacji, m.in. „What is Contemporary Art?”, „Contemporary Art: World Currents”, „Thinking Contemporary Curating” oraz „Contemporary Art and Contemporaneity”.

Prof. Terry Smith, uważa, że reakcje artystów, architektów, kuratorów i teoretyków sztuki na współczesną rzeczywistość są odpowiedzią na różne, istniejące obok siebie rodzaje współczesności . W swoim wykładzie mówił będzie o wyzwaniu, jakim jest współczesność i bycie współczesnym, o dzisiejszych praktykach artystycznych, nowych zadaniach stawianych muzeom i o „kuratorowaniu aktualności”. Zapyta, czy można wskazać tendencje ogólnoświatowe i określić, w jaki sposób łączą się ze zjawiskami lokalnymi? Jak obecne praktyki artystyczne wpływają na działalność kuratorską (i odwrotnie)? Jak (i czy to w ogóle możliwe) pogodzić różnorodność dzisiejszej sztuki z próbami znalezienia cech łączących środowiska artystyczne w wymiarze globalnym?
 

Członek Australian Academy of the Humanities i Comité International d'Histoire de l'Art, jako Andrew W. Mellon Professor, profesor Historii i Teorii Sztuki Współczesnej w Departamencie Historii Sztuki i Architektury Uniwersytetu w Pittsburghu, a także Distinguished Visiting Professor w National Institute for Experimental Arts, w Kolegium Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Nowej Południowej Walii.

W 2010 został zwycięzcą Mather Award przyznawanej w dziedzinie krytyki sztuki przez College Art Association (USA), a także Australia Council Visual Arts Laureate Award przyznawanej przez rząd Australii. W okresie 2001-2002 był pracownikiem naukowym Getty Research Institute w Los Angeles, a w 2007-2008 pełnił funkcję GlaxoSmithKlein Senior Fellow w National Humanities Research Centre w Raleigh-Durham. W okresie 1994-2001 pełnił funkcję Power Professor of Contemporary Art, a także dyrektora Power Institute w Foundation for Art and Visual Culture na Uniwersytecie w Sydney. Był członkiem grupy Art & Language (Nowy Jork) oraz założycielem Union Media Services (Sydney).

Jest autorem wielu publikacji książkowych, m.in.: "Making the Modern: Industry, Art and Design in America" (University of Chicago Press, 1993; za którą otrzymał nagrodę Georgia O’Keeffe Museum w 2009); "What is Contemporary Art?" (University of Chicago Press, 2009), "Contemporary Art: World Currents" (Laurence King and Pearson/Prentice-Hall, 2011); "Thinking Contemporary Curating" (Independent Curators International, New York, 2012). 
 

Był członkiem pierwszej Rady Muzeum Sztuki Współczesnej w Sydney, a obecnie jest członkiem Rady Andy Warhol Museum w Pittsburghu.

www.terryesmith.net/web/

 

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: