Sylvia Palacios Whitman
Syrena - wideoperformans
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na pierwszy od 1984 roku wideoperformans chilijskiej artystki Sylvii Palacios Whitman, który podczas wernisażu wystawy „Syrena Herbem Twym Zwodnicza” zostanie wyświetlony na fasadzie głównej pawilonu Muzeum nad Wisłą.
Sylvia Palacios Whitman urodziła się w 1941 roku w południowych Chile. Studiowała malarstwo i rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Santiago. We wczesnych latach sześćdziesiątych przeprowadziła się do Nowego Jorku, gdzie rozwijała swoje zainteresowania sztukami wizualnymi, tańcem i performansem, występując wspólnie z Trishą Brown i Robertem Whitmanem. Po rozstaniu z Trisha Brown Dance Company, Palacios Whitman rozwinęła wyjątkowy autorski język performansu, wykorzystując wielkoformatowe surrealistyczne rekwizyty sceniczne i olbrzymie rysunki własnego projektu. Łączyła południowoamerykańską wrażliwość wizualną z minimalizmem nowojorskiej szkoły tańca. Występowała w najważniejszych galeriach i instytucjach dolnego Manhattanu takich jak The Kitchen, Sonnabend Gallery, the Whitney Museum of American Art i Guggenheim Museum. Najczęściej pracowała z performerami bez profesjonalnego przygotowania scenicznego, których dobierała ze swojego bezpośredniego otoczenia lub przez przypadkowe spotkania. Za narrację muzyczną do melancholijno-afektywnych performansów Whitman służyły zazwyczaj utwory na taśmę magnetofonową pioniera minimalizmu amerykańskiego, Steve'a Reicha, które zestawione z rysunkami tworzyły animowane sceny rozgrywające się między fantazją a codziennością.
Opis za Anke Kempkes
W niedzielę, 26 marca odbędzie się spotkanie z artystką w kawiarni nowej filii Muzeum nad Wisłą, które poprowadzi kuratorka i galerzystka, Anke Kempkes
SYLVIA PALACIOS WHITMAN
ur. 1941, Chile
Mieszka i pracuje w Warwick, Nowy Jork
1970 Performowała wspólnie z Trishą Brown w Whitney
Museum of American Art, Nowy Jork
1973-74 Członkini Trisha Brown Dance Company
Performanse
2017 “Radical Women: Latin American Art”, 1960–1985, Hammer Museum, Los Angeles
2014 “Human Paper Coil, Negatives, Mummies, Cat’s Cradle, Elephant Trunk, Green Hands, Cup & Tail”, The Whitney Museum of American Art, January
2013 “Human Paper Coil, Negatives, Mummies, Cat’s Cradle, Elephant Trunk” at BROADWAY 1602, New York (December 13/14/2014)
1981 “Negatives”, Moderna Museet, Stockholm, Sweden, April 22-24, 1981
1979 “South”, Guggenheim, New York, NY, June 1979
1978 “On Edge”, Truck and Warehouse Theater, New York, March 1978
1977 “Passing Through”, Sonnabend Gallery, New York May 20-21, 1977
1976 “Clear View”, The Kitchen, New York, NY November 19-21, 1976
1975 “Going” and “Slingshot”, Whitney Museum of American Art, Downtown Branch, New York, NY
1975 “Going” and “Slingshot”, Whitney Museum of American Art, Downtown Branch, New York, NY
1974 “Going”, 541 Broadway, New York, NY “Soup & Tart” The Kitchen, New York, NY, “Artists as Filmmakers”, Artists Space, 16mm Film/Performance “Red Cone”, December 1974
Wystawy
2017 “Radical Women: Latin American Art”, 1960–1985. Hammer Museum, Los Angeles (cat.), “Siren”, Museum of Modern Art in Warsaw
2013/4 “Rituals of Rented Islands: Object Theater, Loft Performance, and the New Psychodrama - Manhattan, 1970-1980”, The Whitney Museum of American Art, New York, NY, curated by Jay Sanders (cat.) “Elephant Trunk”, BROADWAY 1602, New York
1976 “Two Notebooks”, Sylvia Whitman and Susan Weil, Project Studios One, Queens, NY (cat.)