Spotkanie z Weroniką Szczawińską
Prowadzi Marek Beylin

  • Spotkanie z Weroniką Szczawińską

    Fot. K. Chmura

W ramach cyklu dyskusji „Biografia, autobiografia, społeczeństwo” zapraszamy na kolejne spotkanie, tym razem z reżyserką Weroniką Szczawińską. 

Dwa przedstawienia Weroniki Szczawińskiej, „Re-Wolt” i „Teren Badań: Jeżycjada”, ukazują problemy naszych zbiorowych pamięci i biografii. „Re-Wolt” to opowieść o społecznej historii nieistniejącej już warszawskiej fabryce im. Róży Luksemburg i zarazem o indywidualnych doświadczeniach pracujących tam robotnic. Tej historii nikt wcześniej nie opowiedział. To problem szerszy: nie istnieje ani w polskiej historiografii, ani w naszej świadomości zapis codziennych doświadczeń kilku pokoleń robotników. Skąd ta nieobecność? Czy bierze się z tego, że opowieści o społeczeństwie są dziś budowane przede wszystkim albo wokół heroicznych zrywów, albo wokół aspiracji materialnych i statusowych współczesnego społeczeństwa?

Połączenie heroizacji własnego życia z dbałością o statusową wyższość to z kolei wątek  spektaklu „Teren Badań: Jeżycjada”, błyskotliwej i dowcipnej wiwisekcji cyklu powieści Małgorzaty Musierowicz o inteligenckiej rodzinie Borejków w latach 80. Szczawińska pokazuje, jak moralna przyzwoitość, mieszczańsko-inteligencki etos ładu oraz poczucie bycia po właściwej stronie etycznej i politycznej stanowią źródło wykluczeń i arogancji nietolerującej odmiennych sposobów życia. Ale „Teren Badań: Jeżycjada” to nie tylko opis przeszłości, lecz także ciągłości prowadzącej nas do czasów obecnych, do naszego konserwatyzmu, marzeń o porządku i niskiego poziomu tolerancji.

Następne i ostatnie spotkanie w cyklu „Biografia, autobiografia, społeczeństwo” 7 maja z Barbarą Wysocką 

Weronika Szczawińska - ur. 1981 w Warszawie. Reżyserka teatralna, dramaturżka, kulturoznawczyni i tłumaczka z języka angielskiego. Ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim (2007), reżyserię studiowała w stołecznej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Jest doktorantką Instytutu Sztuki PAN. Nominowana do Paszportów Polityki 2014 za wyjątkowy, spójny i konsekwentny język teatralny niezależny od mód. 

Inne wydarzenia z tego cyklu: