Premiera książki i performans

  • Premiera książki i performans

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum w Ruchu oraz Fundacja Burdąg zapraszają na premierę książki „Points of Convergence. Alternative Views on Performance” oraz towarzyszącą jej prezentację artystycznego riserczu czwórki tancerzy zainicjowanego przez Magdalenę Ptasznik.

Nie ulega wątpliwości, że performans, podobnie jak syrena, to znak „awarii kodu”: podkopuje utarte podziały, upomina się o systemy bardziej złożone i polifoniczne. Spotkanie, odbywające się w sąsiedztwie wystawy „Syrena herbem twym zwodnicza”, skupi się na potencjale tkwiącym w hybrydycznej naturze tego medium, a redaktorzy książki – prof. André Lepecki i Marta Dziewańska, opowiedzą o nim odwołując się do prac i zjawisk opisanych w esejach, między innymi Shannon Jackson, Claudii Calirman, Natasy Petresin-Bachelez czy Freda Motena oraz innych współczesnych realizacji.

Spotkanie wzbogaci prezentacja artystycznego riserczu zainicjowanego przez Magdalenę Ptasznik. ‘Uncannings’ to efekt jej spotkania, wymiany, eksperymentu i horyzontalnego rozszerzania poszukiwań z trójką performerów gdzie propozycją wyjściową była praktyka performatywna stawiająca w centrum zainteresowań proces patrzenia na inne ciało. Poprzez działanie fizycznie artyści będą podążać za tym, co ono wyzwala - zmysłowym odczuciem, skojarzeniem, wyobrażeniem, informacją, pragnieniem, impulsem – pokazując ich wpływ na dalszy proces postrzegania. Tym samym podejmą kwestie bycia, patrzenia, ale też nasycenia obrazami: ich cyrkulacji i nieustannej transformacji. 

Najnowsza publikacja Muzeum zbiera materiały zaprezentowane w ramach programu badawczego poświęconego perfomansowi realizowanego w 2014 i 2015 roku we współpracy z André Lepeckim.
Podczas spotkania książkę będzie można kupić w promocyjnej cenie 35 zł.

"Nasze działania wychodzą od patrzenia na inne ciało, ale podążać mogą za wszystkim tym, co ono wyzwala - zmysłowym odczuciem, skojarzeniem, wyobrażeniem, informacją, pragnieniem, impulsem.

Jesteśmy użytkownikami i twórcami. Materializując wrażenia i wyobrażenia generujemy obrazy, bawiąc się możliwościami plastycznej transformacji wprowadzamy zmiany. Intuicyjnie manipulujemy tym, co widzimy, bądź świadomie planujemy akcję. Kopiujemy, wycinamy, zwielokrotniamy, osadzamy w innej przestrzeni, zmieniamy kolory, udostępniamy, blokujemy. Działamy w tymczasowym zawieszeniu, w przestrzeni odessanej z obiektywnego czasu i dystansu.

Do pracy nad pokazem „Uncannings” ramach Centrum w Procesie zaprosiłam trójkę performerów, abyśmy razem przez eksperyment, doświadczenie i refleksję rozpoczęli to badanie. Zapraszamy na prezentację, podczas której podzielimy się efektami riserczu”

Magdalena Ptasznik


"Uncannings" to prezentacja artystycznego riserczu, który trwał 10 dni – warsztatu czwórki tancerzy zainicjowanego przez Magdalenę Ptasznik. Dzielimy się w niej efektem spotkania, wymiany i horyzontalnego rozszerzania poszukiwań. Propozycją wyjściową do działania była praktyka performatywna rozwijana przez Magdalenę Ptasznik we współpracy z hiszpańską choreografką Mariną Colominą podczas przygotowań do spektaklu "Surplus”.

Ostatecznie praktyka "uncanning the body"’ nie zaistniała w spektaklu, ale żyła podczas prób i warsztatów. Stawia ona w centrum zainteresowań proces patrzenia na inne ciało, poprzez działanie fizycznie ujawnia to, co postrzegane – odczucie, wyobrażenie, detal, nieruchomy obraz i w ten sposób zmienia dalszy proces postrzegania. "Uncannings" rozwija tę praktykę oraz podejmuje nowe działania skupione wokół warunków patrzenia, poświęcania uwagi ciału i jego postrzegania. "Uncannings" nawiązuje do kontekstu współczesności – warunków nasycenia obrazem, jego cyrkulacji i możliwej ciągłej transformacji.

Pomysł, performans 

Magdalena Ptasznik

Performans, współpraca

Vala Tomasz Foltyn, Natalia Oniśk, Ola Osowicz

Prezentacji towarzyszyć będzie rozmowa z udziałem artystów, Gai Karolczak, André Lepeckiego i Marty Dziewańskiej.

Magdalena Ptasznik

choreografka, performerka, absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka, przede wszystkim, prac solowych (m.in. „surfing”, ,,surface.territory”, „exercises for a Hero”). W ostatnich latach angażuje się we współprace twórcze. W tym formacie współtworzyła spektakl "Surplus" (z Mariną Colominą) oraz "Złote Demony" (z Marią Stokłosą i Martą Ziółek). Magdalena jest współtwórczynią rocznego Kursu Choreografii Eksperymentalnej oraz prowadzi autorskie warsztaty choreografii i praktyki ruchu. Od kilku lat współpracuje z reżyserami teatralnymi tworząc choreografie do spektakli dramatycznych (m.in. pracowała z Anną Karasińską i Gosią Wdowik).

Vala Tomasz Foltyn

performance maker (niezależny performer), choreograf, działacz i aktywista, współtwórca i założyciel kolektywu "Lamella the house of queer arts" w Krakowie.

Natalia Oniśk

edukatorka, tancerka, performerka i aktywistka taneczna.
https://www.facebook.com/punktkontaktu/

Aleksandra Osowicz

absolwentka Forum Danca, PEPC Choreographic Creation, Dance Research and Training w Lizbonie oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Pierwszy kontakt z tańcem miała w 1995 roku. Od tego czasu występowała na deskach wielu teatrów repertuarowych m.in.: Teatr Muzyczny Capitol (Wrocław), Opera Bałtycka (Gdańsk), Nowy Teatr (Warszawa) oraz niezależnych przestrzeni artystycznych m.in.: Galeria BWA Awangarda (Wrocław), Art Station Foundation (Poznań), Teatro do Bairro (Lizbona), Espaco Alkantara (Lizbona), Eira (Lizbona), O Espaco do Tempo (Montemor o Novo), Dock 11 (Berlin), PortIZMIR3 (Izmir), PACT Zollverein (Essen). 

Gaja Karolczak

absolwentka Historii Sztuki UAM i Master in the Science of Performative Creativity (UAM & University of Malta). W ramach a.pass (stypendystka Rządu Flandrii) rozpoczęła ruchowy projekt badawczy Phantomic Sensations rozwijając go we współpracy z Martyną Lorenc. W latach 2013- 2016 prowadziła serie warsztatów, rezydencji, występów w różnych konstelacjach zorganizowanych wokół w.w. praktyki. Autorka tekstów z zakresu teorii tańca, publikacje m.in. w: „Mała kultura Współczesna”, „Didaskalia”; "Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca", Muzeum Sztuki w Łodzi. Z Martą Romaszkan założyła Fundację Sens Ruchu działającą interdyscypliarnie, i międzyśrodowiskowo na rzecz pozaformalnych formatów edukacji i wspólnotowego wytwarzania wiedzy, ale też re-artykułowania modeli bycia razem w życiu codziennym. W ramach Fundacji m.in. od 2015 współprowadzi Grupę Samoczytającą. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2016.

Zobacz także:

Inne archiwalne wydarzenia z tego cyklu: