Słodkie Rytmy
Krzysztof Penderecki w Czarnym Pokoju

  • Słodkie Rytmy

    Fot. Andrzej Zborski

    [Czarno-biała fotografia przedstawia wnętrze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych]

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół Muzeum oraz Klub Seniorek i Seniorów Nowoczesnych zapraszają na rozmowę MIchała Mendyka z Łukaszem Strusińskim w ramach działalności programowej Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR).

Spotkanie odbędzie się na platformie ZOOM (numer pokoju: 839 2899 2323, hasło: 348830. Transmisja na FB Muzeum.

Eugeniusz Rudnik lubił powtarzać za Bogusławem Schaefferem, że utwór powinien mieć początek, koniec i dobry tytuł. Do tej koncepcji estetycznej udało mu się przekonać w latach 60. Krzysztofa Pendereckiego, z którym stworzył wówczas w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia dziesiątki ilustracji filmowych i teatralnych.

Zwykle miały one efektowny początek i ciekawe zakończenie, w środku natomiast mogło wydarzyć się wszystko. Free jazz, Rimsky-Korsakow, muzyka ufoludków albo dziecięca etiuda perkusyjna – bardzo często: wszystko naraz. Nie chodzi przy tym tylko o „nieograniczone” możliwości brzmieniowe studia analogowego, które odcisnęły szczególne piętno na sonorystycznych kompozycjach orkiestrowych Pendereckiego, lecz także o magię stołu montażowego, ograniczonego tylko formą filmową (nie muzyczną!) i wyobraźnią twórców. A tej duetowi Rudnik-Penderecki nigdy nie brakowało.

Po latach, słuchając Pasji Łukaszowej, Ubu Króla czy Siedmiu Bram Jerozolimy, trudno zresztą oprzeć się wrażeniu, że ich kompozytor nigdy nie przestał żonglować dźwiękowymi konwencjami w poszukiwaniu nowego para-filmowego (choć pozbawionego obrazu) sposobu opowiadania poprzez muzykę. Nad tym, czy nie tylko ten awangardowy, lecz także ów „neoklasyczny” Penderecki narodził się w Czarnym Pokoju, zastanowią się z Państwem Łukasz Strusiński oraz Michał Mendyk.

Michał Mendyk

publicysta muzyczny, kurator i producent specjalizujący się w realizacji eksperymentalnych przedsięwzięć muzycznych oraz interdyscyplinarnych. Inicjator festiwali „Radykalna Kultura Polska” oraz „Opera dla Głuchych”. Jako kurator i ekspert współpracował m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, festiwalami Ad Libitum i Sacrum Profanum oraz Huddersfield Contemporary Music Festival, ośrodkiem ZKM Karlsruhe, zespołem Klangforum Wien, duetami Matmos i Mouse on Mars oraz firmą Ableton (dwie eksperymentalne biblioteki sampli, pobrane przez blisko czterdzieści tysięcy użytkowników z całego świata). Jeden z założycieli magazynu „Glissando”. Obecnie redaktor „Ruchu Muzycznego”. Popularyzatorska książka „M.U.Z.Y.K.A.”, którą napisał wspólnie z Michałem Liberą, została przetłumaczona na języki: koreański, czeski oraz niemiecki a także nominowana do Deutscher Jugendliteraturpreis. Od 2008 roku prowadzi autorskie wydawnictwo fonograficzne oraz książkowe Bołt Records.

Łukasz Strusiński

obecnie, od kwietnia 2021 roku kierownik działu programowego Sinfonii Varsovii. Od 20 lat związany ze środowiskiem muzyki klasycznej w Polsce, początkowo jako pracownik Filharmonii Narodowej, następnie Instytutu Adama Mickiewicza, gdzie prowadził międzynarodowe projekty muzyki klasycznej: pomysłodawca i założyciel I, CULTURE Orchestra, międzynarodowego projektu orkiestrowego skierowanego do państw Partnerstwa Wschodniego (2010-11), serii płyt z polską muzyką dawną (2012-21), w latach 2014-19 koordynował prace zespołu ekspertów IAM, był inicjatorem wpisania dziedzictwa Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia do międzynarodowego programu obchodów stulecia Niepodległości. Wielokrotnie bywał ekspertem z zakresu muzyki klasycznej w programach MKiDN oraz Biura Kultury m. st.Warszawy.