Frank Church. Rezerwat Rzeki bez Powrotu i MAQUIS
Performanse Jeremiaha Day

  • Frank Church. Rezerwat Rzeki bez Powrotu i MAQUIS
    Jeremiah Day i Bart de Kroon, "To a person sitting in the darkness", CCA Glasgow

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na performanse i towarzyszącą im wystawę „Frank Church. Rezerwat Rzeki bez Powrotu” i „MAQUIS”.

W swojej praktyce artystycznej artysta wizualny i performer Jeremiah Day skupia się na badaniu napięć i zależności pomiędzy mechanizmami pamięci jednostki i pamięci zbiorowej. Artysta sięga zarówno do osobistych wspomnień, mikrohistorii i lokalnych mitologii, jak również przepracowuje doświadczenia wspólnoty w perspektywie procesów politycznych i wydarzeń historycznych. Podczas dynamicznych performansów, które przeplata innymi mediami (w szczególności fotografią i wideo), Day angażuje cały aparat form ucieleśnienia i ruchu, które stawiają opór materii: czołga się, biega, przewraca, jednocześnie snując opowieści, wymieniając się uwagami i anegdotami z publicznością. 

W ramach tygodniowej rezydencji w Warszawie Day wykona dwa działania performatywne. We wtorek, 4 października odbędzie się performans i kolejna odsłona towarzyszącego mu projektu „The Frank Church - River of no Return Wilderness (Frank Church. Rezerwat Rzeki bez Powrotu)”. Częściowo oda i epitafium, na wpół śledztwo i anty-pomnik upamiętnia postać legendarnego senatora Franka Churcha, który w latach siedemdziesiątych przewodniczył komisji w sprawie nielegalnych działań CIA i jako pierwszy polityk w historii USA dał wgląd w struktury amerykańskiego kontrwywiadu. Nazwisko Churcha pojawiło się w ostatnim czasie w debacie publicznej jako historyczny kontrapunkt dla działalności amerykańskiego whistleblowera Edwarda Snowdena.

Tytuł pracy pochodzi od nazwy rezerwatu w Idaho, największej w 48 stanach USA połaci przyrody nieskażonej działalnością człowieka, nazwanej tak na cześć senatora Churcha, który ostrzegł przed bezpowrotnym przekroczeniem mostu na rzece bez powrotu, skutkującym masową inwigilacją, łamaniem swobód obywatelskich i tyranią władzy. Performans odbędzie się z udziałem holenderskiego gitarzysty Barta de Kroona, a instalację „Frank Church - River of no Return Wilderness” oglądać będzie można do 9. października w przestrzeni wystawienniczej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej 3.

W czwartek 6. października Day wykona performans „MAQUIS”, który przybierze formę zebrania obywatelskiego, bezpośrednio angażującego publiczność w otwartą dyskusję. Zgromadzenie poprowadzą Jeremiah Day wspólnie z publicystą „Krytyki Politycznej” Jakubem Dymkiem i filozofem Mateuszem Wernerem. W odpowiedzi na toczącą się obecnie debatę na temat kryzysu tożsamości i integracji europejskiej, punktem wyjścia do naszych rozważań będzie performatywna prezentacja slajdów Day'a o historii federalizmu i ruchu oporu w Europie, łącząca elementy myśli Hannah Arendt i tradycji egzystencjalizmu.

Performans odbędzie się z udziałem holenderskiego gitarzysty Barta de Kroona, a instalację „Frank Church - River of no Return Wilderness” oglądać będzie można do końca trwania programu „Na końcu języka. Performans i wojna słów” w przestrzeni wystawienniczej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej 3.

Jeremiah Day

(ur. 1974)

jest amerykańskim artystą, mieszka i pracuje w Berlinie i Amsterdamie. Jego prace pokazywane były między innymi w Santa Monica Museum, the Smart Museum na University of Chicago, Centre George Pompidou w Paryżu, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Arnolfini w Brystolu oraz Thessaloniki Biennial.

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: