Retrospektywa Jill Godmilow
"Czekając na księżyc" oraz pokaz specjalny „Tales”

  • Retrospektywa Jill Godmilow
    Kadr z filmu "Czekając na księżyc", dzięki uprzejmości reżyserki

Legenda amerykańskiego niezależnego kina dokumentalnego Jill Godmilow po raz pierwszy pokaże swoje najważniejsze filmy w Polsce. Kwietniową retrospektywę otworzy spóźniona o przeszło 
30 lat polska premiera jej niezwykłego, eksperymentalnego filmu poświęconego „Solidarności” - „Daleko od Polski” (1984).


Program
 27 kwietnia 2015
17:30 - „Tales”
19.00 - „Czekając na księżyc” (1987)

Po projekcji reżyserka odpowie na pytania publiczności.

Jill Godmilow to amerykańska reżyserka filmów niezależnych. Była nominowana do Oscara za film dokumentalny „Antonia: Portret kobiety” (1974) o Antonii Brico - pierwszej kobiecie-dyrygentce w historii, wygrała festiwal filmowy w Sundance filmem fabularnym „Czekając na księżyc” (1987) o związku Gertudy Stein i Alice B. Toklas. Jest wybitną teoretyczką gatunku non-fiction, obecnie profesor emerita wydziału Filmu, Telewizji i Teatru University of Notre Dame. Będzie to pierwsza wizyta reżyserki w Polsce po ponad trzech dekadach nieobecności.

Jill Godmilow przyjechała do Polski w 1980 roku, by kręcić swój film „Z Jerzym  Grotowskim. Nienadówka”. Rok później sfilmowała jeden z jego parateatralnych eksperymentów, udokumentowany w filmie „Czuwanie”. Już w czasie sierpniowych strajków zrodził się pomysł nakręcenia filmu o Solidarności. Jednak gdy w Nowym Jorku udało jej się zorganizować ekipę filmową i pieniądze na produkcję, ówczesne polskie władze odmówiły jej wizy wjazdowej. Nie zrażona tym, swój film o Solidarności nakręciła  w Nowym Jorku.

W ten sposób powstał jeden z najbardziej nowatorskich formalnie dokumentów w historii, łączący wiele gatunków i chwytów filmowych: paradokument z sitcomem, melodramat z komentarzem ekspertów, inscenizację (reenactment) z materiałem znalezionym (found footage). Tematem filmu było w istocie pytanie o to, na czym polega zaangażowanie artysty, na ile może on wiernie reprezentować rzeczywistość i czy w  ogóle istnieje jedna, obiektywna historia „Solidarności”? Jest wręcz niebywałe, że tak niezwykły film przez 30 lat żył własnym festiwalowym i akademickim życiem poza Polską i nigdy nie został zaprezentowany polskiej publiczności.

Polityczne zaangażowanie, performatywny wymiar sztuki i działalności publicznej 
oraz kwestia płci to najważniejsze motywy twórczości Jill Godmilow. W ramach retrospektywy, oprócz trzech  wspomnianych filmów, pokażemy także: „Czego uczy Farocki” (1998) - odtworzenie filmu „Ogień nie do ugaszenia” Haruna Farockiego z 1967 roku oraz „Roy Cohn/Jack Smith” (1994) – reinterpretację performansu Rona Vawtera, który mistrzowsko wcielił się w postacie dwóch skrajnie różnych homoseksualistów – republikańskiego prawnika Roya Cohna i performera-filmowca Jacka Smitha. Przez trzy dni przeglądu po zakończeniu projekcji zapraszamy na spotkania tematyczne z udziałem reżyserki i zaproszonych gości.




„Czekając na księżyc” - jedyny film fabularny Jill Godmilow, przyniósł jej nagrodę główną festiwalu w Sundance w 1987 roku. To biographie imaginare jednej z najsłynniejszych par w historii literatury – Gertrudy Stein i Alice B. Toklas. Godmilow, z humorem igrając z faktami i osobowością twórczą bohaterek, pokazuje wydarzenia burzliwego roku w historii związku, kiedy to Stein wydaje się, że umiera z powodu śmiertelnej choroby. Akcja toczy się na zmianę w ich słynnym domu przy Rue de Fleurs 27 w Paryżu i domu letnim we wsi Bilignin. Na ekranie pojawiają się też inni bohaterowie epoki – Picasso, Apollinaire czy Hemingway. W rolę Alice Toklas wcieliła się laureatka Oscara, Linda Hunt. 


"Tales" - Na prośbę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Amerykańska Akademia Filmowa dokonała digitalizacji pierwszego filmu w reżyserii Jill Godmilow - dokumentu "Tales" z 1969 roku. W filmie, zrealizowanym przez ekpię złożoną z samych kobiet, co w tamtym czasie było ewenementem, grupa młodych ludzi opowiada wprost do kamery o swoich doświadczeniach erotycznych. Jonas Mekas określił go "najbardziej intrygującym filmem sezonu w programie "New American Filmmakers Series" Whitney Museum w Nowym Jorku. Film nie był pokazywany publiczności od wielu lat.

Pokaz specjalny tego filmu odbędzie się w poniedziałek 27 kwietnia o godz. 17.30. UWAGA: Film w oryginalnej wersji językowej. 

Zobacz także: