Premiera książki
„The Right to Truth. Conversations on Art and Feminism”

  • Premiera książki

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na prezentację książki „The Right to Truth. Conversations on Art and Feminism” pod redakcją Oksany Briuchowieckiej i Lesi Kulczyńskiej, wydanej przez Centrum Kultury Wizualnej (Kijów) we współpracy z European Alternatives (Paryż).

Pomysł przeprowadzenia badania poprzez indywidualne rozmowy narodził się podczas programu Tandem Ukraine ze współpracy Oksany Briuchowieckiej i Lesi Kulczynskiej z Kijowa i Ségolène Pruvot z Paryża. Chciały one porozmawiać z kobietami bezpośrednio zaangażowanymi w ruch feministyczny i sztukę lat 70. o ich osobistych doświadczeniach i o tym, jak widzą teraźniejszość. Jednocześnie interesowały je nowe, współczesne formy sztuki feministycznej w dzisiejszej Europie Wschodniej i Zachodniej. Powstał z tego zbiór 20 wywiadów z artystkami, kuratorkami, aktywistkami i myślicielkami z różnych pokoleń i siedmiu różnych krajów (Ukrainy, Rosji, Białorusi, Polski, Czech, Francji i USA). Kolekcja ta stanowi świadectwo spotkań i rozmów, podczas których szukano odpowiedzi na pytania o rolę sztuki w dążeniu do emancypacji i wolności dla wszystkich dyskryminowanych grup. Jest ona źródłem wiedzy z pierwszej ręki o istniejących praktykach i aktywizmie w dziedzinie sztuki feministycznej.

Książka jest podzielona na trzy części: “Art Practices” („Praktyki artystyczne”), “Philosophy” („Filozofia”) i “Art Institutions and Activism” („Instytucje sztuki i aktywizm”). Sztuka jest w niej zaprezentowana obok aktywizmu i działalności instytucji i kuratorów, którzy w nich pracują, tak aby odtworzyć atmosferę współoddziaływania na siebie, która istnieje w rzeczywistości. Myśl filozoficzna przedstawiona w wywiadzie z francuską filozofką Geneviève Fraisse łączy wszystkie te procesy i przedstawia je w kontekście historycznym. Książka jest dwujęzyczna – teksty są po ukraińsku i po angielsku – i przeznaczona do dystrybucji międzynarodowej.

Ze wstępu Oksany Briuchowieckiej i Lesi Kulczyńskiej:

„Prawda jest bardzo blisko związana z władzą. Każdy, kto pozwala sobie mówić w jej imieniu, automatycznie wynosi się ponad innych, którzy są w błędzie. Jednocześnie ci, którzy mają władzę, mają prawo oceny, co jest prawdą, a co fałszem. Czy można przełamać błędne koło dominacji i podporządkowania, nie porzucając przy tym kategorii prawdy?

Tytułowe prawo do prawdy to żądanie prawa do kwestionowania „prawidłowych” odpowiedzi, a co za tym idzie również autorytetów, które je ogłaszają; to prawo do słuchania siebie, swoich uczuć, potrzeb, pragnień i wątpliwości. Prawo do słuchania własnego ciała, które ma wiek, płeć, kolor skóry i doświadczenia społeczne. Kolejnym krokiem jest odwaga do mówienia o tym, do umieszczania swojego „osobistego” w przestrzeni publicznej. Prawda osobistego doświadczenia zawsze jest konkretna, a to daje jej prawo do bycia branym pod uwagę. Realizacja tego prawa to jedyny sposób na sprawienie, że równość i wolność będą stanowić praktykę relacji międzyludzkich”.

Prezentację poprowadzi Oksana Briuchowiecka, artystka, współredaktorka i projektantka książki. W prezentacji wezmą też udział Zuzanna Janin i Aleka Polis, które udzieliły wywiadów do książki.

Oksana Briuchowiecka

artystka i kuratorka mieszkająca w Kijowie. Od 2009 roku pracuje w tamtejszym Centrum Kultury Wizualnej. Wśród jej projektów kuratorskich znalazły się wystawy feministyczne Macierzyństwo (2015), Co we mnie jest kobiece? (2015) oraz TEXTUS. Haft, tekstylia, feminizm (2017). W 2018 roku była jedną z kuratorek i uczestniczką X edycji festiwalu Warszawa w Budowie pod hasłem „Sąsiedzi”. Pisze teksty artystyczne i artykuły o sztuce. Porusza tematy takie jak fizyczność, wykluczenie społeczne oraz status i rola kobiet. Brała udział w wystawach na Ukrainie i w innych krajach.

Zuzanna Janin

artystka, która mieszka i pracuje w Warszawie i Londynie. Tworzy rzeźby, instalacje, prace wideo, fotografie i performensy. Najważniejszymi tematami jej prac są przestrzeń, pamięć, czas i sytuacje graniczne. Porusza kwestie ról społecznych, ich ograniczeń oraz miejsca wolności jednostki w społeczeństwie. Brała udział w wielu wystawach, w tym w Biennale w Sydney, Stambule, Liverpoolu, Łodzi, a także w 54 Biennale w Wenecji. Jej prace były pokazywane między innymi w Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago i znajdują się w kolekcjach wielu muzeów na całym świecie.

Aleka Polis

feministyczna artystka, aktywistka i eksperymentatorka mieszkająca w Warszawie. W swoich pracach wykorzystuje wideo, fotografię cyfrową, performens i taktyki partyzantki miejskiej. Tworzy animacje, filmy dokumentalne, obiekty i manifesty. Pracuje też w ramach kolaboracji. Skupia się na transformacji życia w sztukę i sztuki w życie. Zajmuje się kwestiami tożsamości, subiektywności, władzy, wykluczenia i nierówności społecznych. W latach 2004-2014 współpracowała z magazynem OBIEG, była założycielką OBIEG.TV, pierwszej polskiej platformy telewizyjnej online pokazującej wystawy i inne wydarzenia artystyczne z całej Polski. Brała udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą.