Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną
Spotkanie z Gavinem Grindonem

  • Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną
    „Jak zindentyfikować medoty kontroli demonstracji”, edycja specjalna dla Cruel Designs, Dismaland, 2015, dzięki uprzejmości Gavina Grindona

Po zakończeniu protestów Occupy niektóre niezależne ruchy społeczne zaczęły eksperymentować angażując się instytucjonalnie, wchodząc w relacje z partiami politycznymi, samorządami czy związkami zawodowymi.

W tym samym czasie artyści-aktywiści zaczęli w nowy sposób współpracować z instytucjami sztuki. Zamiast odrzucać je jako mechanizm rekuperacji i monolityczny obszar malwersacji rynkowych, zaczęli wykorzystywać instytucje sztuki jako przestrzeń publiczną, w której się krytykuje, negocjuje, stawia opór. Reprezentantów tej nowej formy krytyki instytucjonalnej można znaleźć w Nowym Jorku, Londynie czy Wenecji, tworzą oni globalną sieć wzajemnie ze sobą powiązanych kolektywów.

Gavin Grindon zaprezentuje najnowsze projekty przedstawicieli tej fali artystycznego aktywizmu, w tym Liberate Tate z Londynu (prezentowanej na wystawie Robiąc użytek), poddając pod dyskusję polityczny potencjał tego podejścia do instytucji sztuki.

Cotygodniowe spotkania służą bliższemu zapoznaniu się z procesami i działaniami, z których raporty prezentowane są na wystawie Robiąc użytek. Cykl Powiększenie bierze na warsztat praktyki, które działają w skali 1:1, przenikają różne obszary rzeczywistości, rozwijając się w wielu, możliwych światach sztuki. Spotkania nie mają charakteru wykładu, a raczej otwartej dyskusji, seminarium i warsztatu, których celem jest nie tylko głębsze poznanie danych praktyk, ale też ich aktywizacja czy też ponowne umiejscowienie w lokalnym kontekście. Cykl prowadzony jest przez zespół kuratorski wystawy Robiąc użytek, w niektórych spotkaniach udział wezmą zaproszeni goście.

Gavin Grindon

jest wykładowcą oraz dyrektorem Centrum Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie w Essex. W 2015 roku był kuratorem The Museum of Cruel Designs i Guerrilla Island w projekcie Dismaland Banksy'ego, a w 2014 w londyńskim Victoria and Albert Museum kuratorował wystawę Disobedient Objects. Jego teksty ukazują się w pismach naukowych takich jak Art History, The Oxford Art Journal oraz Third Text.

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

15:00 Oprowadzanie Niedzielne raportowaniena wystawie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:30 Film Dyskusyjny Klub Filmowy #8A Science Fiction Show / Epizody 1 i 2: The Fall of Artists' Republic Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:30 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie „Robiąc Użytek”Działania w skali 1:1. Ruch od sztuki do życia i z powrotem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo projekcie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa