Polityczna czy społeczna? Problemy sztuki z marksizmem
Prof. Andrzej Turowski

  • Polityczna czy społeczna? Problemy sztuki z marksizmem

    Krzysztof M. Bednarski, „Portret Karola Marksa”, 1978

W całej powojennej historii Polski aż po lata 80. język marksistowski był językiem powszechnym, w którym kryło się masę sprzecznych znaczeń.

Jeżeli w sposób jednoznaczny był ideologiczną retoryką władzy komunistycznej, tak tworzył też jeden z języków opozycji, najchętniej nazywanej „rewizjonistyczną”. W różny sposób pojawiał się na gruncie nauk humanistycznych reprezentując dyskursy czysto oportunistyczne, jak również formy antyinstytucjonalnego oporu. W szczególności odgrywał on istotną rolę, podobnie jak przez krótki okres czasu języki egzystencjalizmu i strukturalizmu nakładające się na marksizm, dla tej części niepogodzonego społeczeństwa, które nie identyfikowało się z religijną opozycją. Jednym słowem, marksizm był domeną nie tylko kolonizatorów, lecz także kolonizowanych. Po upadku Związku Radzieckiego i końcu komunistycznego kolonializmu, język marksistowski powiązał postkolonialne społeczeństwo poczuciem winy. W tym sensie pozostał hybrydą postaw postkomunistycznych i obudził niechęć, czy wręcz wrogość u tych, którzy z powojenną przeszłością nie chcą się identyfikować. Tutaj przebiega też granica wypartej historii i nieuświadomionej fikcji. Marksizm, który gdzie indziej mógł się stać jedną z metod krytycznych postkolonializmu, to w świecie byłej dominacji kolonialnej sowietów będąc składnikiem wewnętrznych dyskursów kolonizatorów i kolonizowanych utracił zdolność krytyczną, nie tylko wobec własnego doświadczenia historycznego, lecz również wobec zagrożeń politycznych (wojenny neokolonializm) i ekonomicznych (neoliberalizm) globalnej współczesności.

Wykład poświęcony będzie przypomnieniu debat prowadzonych wokół problematyki polityczno-społecznej polskiej historii sztuki w środowisku uniwersyteckim poznańskich historyków sztuki lat 60 i 70 XX wieku, w kontekście zainteresowań marksizmem, strukturalizmem, socjologią i ideologią.

  1. Das Kunstwerk zwischen Wissenschaft und Weltanschauung, herausgegeben von Martin Warnke; Bertelsmann Kunstverlag, Gütersloh 1970.
  2. Dzieło sztuki między nauką i światopoglądem. Dyskusja w Rogalinie w dniu 14 listopada 1973 roku, w: Interpretacje dzieła sztuki. PTPN-PWN. Warszawa-Poznań 1976, s.149-226.
  3. Andrzej Turowski, Ideologiczna czy socjologiczna? Stan i perspektywy badawcze sztuki polskiej dwudziestolecia międzywojennego, w: Sztuka dwudziestolecia międzywojennego. Materiały Sesji SHS; Warszawa, październik 1980. PWN. Warszawa 1982, s. 9-27.
  4. Andrzej Turowski, Le monde à bâtir… la philosopohie de la construction, w : Existe-t-il un art de l’Europe de l’Est? Les Editions de la Villette. Paris 1985, s. 89-103.
  5. Piotr Piotrowski, Francuskie teorie, amerykańska mediacja, polska redakcja. Pro domo sua i/lub humanistyka po dekonstrukcji, w: French Theory w Polsce. Red. Ewa Domańska, Mirosław Loba. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań 2010, s. 105-116.

Inne wydarzenia z tego cyklu: