„Podróżnicy bez mapy i paszportu”
Spotkanie wokół książki Tomasza Szerszenia

  • „Podróżnicy bez mapy i paszportu”

    Jacques-André Boiffard, bez tytułu, ok. 1930. Publikowane w "Documents"

Zapraszamy na spotkanie poświęcone książce Tomasza Szerszenia „Podróżnicy bez mapy i paszportu”.

Czy radykalne awangardowe gesty zachowują dziś swój wywrotowy potencjał? Czy antropologiczna podróż w tropiki może stać się doświadczeniem artystycznym? Gdzie przebiega granica dzieląca sztukę od refleksji teoretycznej (i czy w ogóle można ją wyznaczyć)?

Książka Tomasza Szerszenia jest rodzajem pasażu między historią i współczesnością, antropologią i awangardą, literaturą i fotografią. Jej bohaterem (i przewodnikiem w tej tekstowej podróży) jest Michel Leiris (1901–1990) – francuski pisarz, antropolog, etnograf, podróżnik, krytyk sztuki, kolekcjoner, poeta, surrealista. Postać symbolizująca intelektualne meandry poprzedniego wieku, utożsamiająca jego złożoność. Wraz z Leirisem podróżujemy – między Paryżem, Afryką i Karaibami – po bocznych ścieżkach międzywojennej francuskiej awangardy, ukazanej w swych skomplikowanych związkach z antropologią, etnografią, literaturą i kolonializmem. Jednym z najważniejszych przystanków tej podróży jest legendarne, paradygmatyczne dla sztuki współczesnej pismo „Documents”…

„Podróżnicy bez mapy i paszportu” inicjują nową serię wydawnictwa słowo/obraz terytoria: Atlas. Antropologia wizualności.

Jan Gondowicz – eseista, krytyk literacki, tłumacz, kolekcjoner wiedzy niepotrzebnej. Autor książek: „Duch opowieści” (2014), „Paradoks o autorze” (2011), „Pan tu nie stał” (2011), „Zoologia fantastyczna uzupełniona” (1995, 2007), „Schulz” (2006). Tłumaczył m.in. Jarry’ego, Queneau, Pereca, Flauberta, Topora, Brodskiego, Charmsa. Stały współpracownik „Nowych książek”, „Kontekstów” i „Dwutygodnik.com”. W tym roku nominowany do nagrody translatorskiej Odnalezione w tłumaczeniu i do Gdyńskiej Nagrody Literackiej.

Paweł Mościcki – filozof, eseista i tłumacz. Adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN, członek redakcji pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Redaktor tomu „Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna” (2007), autor książek: „Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej” (2008), „Godard. Pasaże” (2010), „Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena” (2013) i „My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy” (2015).

Tomasz Szerszeń – artysta wizualny, antropolog kultury, eseista. Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, członek redakcji pism „Konteksty” i „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Autor książki „Podróżnicy bez mapy i paszportu” (2014), swoje teksty publikował m.in. w antologiach: „Przekleństwa wyobraźni” (2010), „Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria” (2013), „Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia. Tom 2” (2015). Jego projekty artystyczne były pokazywane m.in. w Fundacji Archeologia Fotografii i Galerii Asymetria w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Nowym Teatrze w Warszawie, Muzeum Mickiewicza w Stambule, Galerii Wymiany w Łodzi, a także na Paris Photo w Paryżu.