Performans i „czarność"
Wykład prof. Freda Motena

  • Performans i „czarność\
    fot. Fred Moten

Wychodząc od nowatorskich analiz czarnych krytyczek feministycznych Hortense Spillers i Saidiyi Hartman, wykład ma na celu stworzenie takiego rozumienia ciała jako mięsa (flesh), w odróżnieniu od ciała (body), które posłuży za podstawę teoretyczną nie tylko dla „czarnego performansu”, ale również nieredukowalnej „czarnej siły" w performansie.

Zakłada to rozróżnienie między „czarnością" a ludźmi, którzy są nazywani „czarnymi". Wykład opiera się na następujących dwóch tezach, które Fred Moten spróbuje skonkretyzować: po pierwsze, że performans jest kluczowy dla dokładnego zrozumienia tego rozróżnienia, a po drugie, że to rozróżnienie jest kluczowe dla dogłębnego zrozumienia sztuki w dzisiejszym świecie.

Na seminarium towarzyszące wykładowi obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) prosimy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości. Termin do 17 czerwca!
 

Fred Moten

Specjalizuje się w dziedzinie sztuki i kultury Afro-Amerykańskiej (black studies), w ramach której zajmuje się głównie zagadnieniami z pola performansu, poezji i teorii krytycznych. Jest autorem: „Arkansas” (Pressed Wafer Press, 2000), „Poems” (z Jim Behrle; Pressed Wafer Press, 2002), „In the Break: The Aesthetics of the Black Radical Tradition” (University of Minnesota Press, 2003), „I ran from it but was still in it” (Cusp Books, 2007), „Hughson’s Tavern” (Leon Works, 2008) i „B Jenkins” (Duke University Press, 2010). Wykłada poezję nowoczesną na Riverside Universtity w USA.
 

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: