Performans i cielesność
Wykład prof. André Lepeckiego

  • Performans i cielesność

    João Fiadeiro, \"Este corpo que me ocupa\", 2008, fot. Patrícia Almeida

Pierwszy wykład z cyklu „Punkty styku” dotyczyć będzie jednego z podstawowych pojęć w teorii performansu: pojęcia cielesności.

Poprzez analizę kluczowych momentów w historii sztuki performansu, sztuki ciała i tańca eksperymentalnego na przestrzeni ostatnich sześćdziesięciu lat André Lepecki pokaże, w jaki sposób performans unieważnia, a następnie na nowo określa ogólnie przyjęte kategorie ciała, podmiotu, grupy, a nawet tego, co ludzkie.

Lepecki pokaże, że tak ujęta cielesność staje się pojęciem granicznym, w równym stopniu związanym z ciałem, jak od niego oderwanym – obszarem o nieokreślonym potencjale, a jednak bardzo powiązanym z materialnymi warunkami życia, pracy i śmierci.

23 stycznia w godz. 16.00-20.00 André Lepecki poprowadzi seminarium poświęcone teoriom „ucieleśnienia” w badaniach nad sztuką performansu.

Na seminarium obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) prosimy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 stycznia 2014.

André Lepecki

Krytyk tańca i kurator pracujący głównie na polu studiów performatywnych, choreografii i dramaturgii. Wykłada w Departamencie Studiów Performatywnych na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Jego publikacje ukazują się w różnego typu periodykach, jest on też autorem i redaktorem wielu istotnych publikacji z dziedziny sztuk performatywnych. Lepecki jest kuratorem wystaw i festiwali sztuki performans, w tym nagrodzonej podczas festiwalu Performa w 2009 roku rekonstrukcji happeningu Allana Kaprowa „18 Hapenings in 6 Parts”. W 2010 był współkuratorem, wraz z Stephanie Rosenthal, Archiwum Tańca i Sztuk Wizualnych od lat 1960 do współczesności, które było częścią wystawy „Move: Choreographing You” w Hayward Gallery w Londynie.

Lepecki jest autorem następujących publikacji: antologii „Dance”(2013), „Exhausting Dance” (2006), a także redaktorem „Planes of Composition” (z Jenn Joy, 2009), „The Senses in Performance” (z Sally Banes, 2007) i „Of the Presence of the Body” (2004). Jest on również członkiem zespołów redakcyjnych kilku akademickich periodyków z dziedziny sztuk performatywnych w tym: „Performance Research” (UK), „Dance Research Journal” (USA), „Choreographic Practices” (UK), „Revista Dança” (Brazil). Jego publikacje dotyczące tańca i performansu ukazują się między innymi w „The Drama Review” (USA), „Artforum” (USA), „October” (USA), „Nouvelles de Danse” (France).

Zobacz także:

Inne archiwalne wydarzenia z tego cyklu:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
18:00 Wykład Performans i publicznośćWykład prof. Nicholasa Ridout Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
17:00 Seminarium Odbiorcy, publiczność, ekonomiaSeminarium prof. Nicholasa Ridout Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Wykład Performans i sfera publicznaWykład prof. Shannon Jackson Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
17:00 Seminarium Publiczność, performans i teoria społecznaSeminarium prof. Shannon Jackson Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Wykład Performans i dokumentacjaWykład prof. Rebecki Schneider Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Seminarium Neoanimizm i nekropolityka: moment „na żywo” i dokumentacja w czasach późnego kapitalizmuSeminarium prof. Rebecki Schneider Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Wykład Performans i „czarność\"Wykład prof. Freda Motena Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
17:00 Seminarium Onto-teologia performansuSeminarium prof. Freda Motena Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa