„Ostatni anioł historii”
Projekcja fimu Johna Akomfrah oraz dyskusja

  • „Ostatni anioł historii”
    Kadr z filmu „Ostatni anioł historii”, dzięki uprzejmości Black Audio Film Collective and LUX, London

„Ostatni anioł historii” to jeden z najbardziej wpływowych wideoesejów lat 90., który stał się inspiracją dla reżyserów oraz punktem wyjścia dla szeregu konferencji, książek i wystaw.

Poszukiwania członków Black Audio Film Collective (BAFC) badających chromatyczny potencjał cyfrowych nagrań wideo osadzone są w mitologicznej przyszłości – tam, „niepopularna” kultura czarnoskórych spotyka się z wątkami kosmicznymi i zagadnieniami dotyczącymi kondycji ludzkiej. Oto filmowy esej, w którym tematyka science fiction (porwania przez obcych, izolacja, inżynieria genetyczna) służy za metaforę panafrykańskiego doświadczenia przymusowych przesiedleń, kulturowego wyalienowania i poczucia inności.

Podstawą filmowej analizy Johna Akomfraha jest dorobek artystów panafrykańskich, jak mistrz funku George Clinton i jego „Mothership Connection”, wykorzystujący kosmiczną ikonografię Sun Ra, czy Samuel R. Delaney i Octavia Butler, czarnoskórzy pisarze science fiction bezpośrednio sięgający w swoich tekstach po powyższe wątki. Bohaterami wywiadów, które znalazły się w filmie są czarnoskórzy muzycy czerpiący z twórczości George’a Clintona, m.in. DJ Spooky, Goldie i Derek May, oraz sam Clinton.

Dopełnienie futurystycznej aury stanowią prezentowane między wywiadami ujęcia „panafrykańskiego życia” z różnych epok historii – przywodząc na myśl rockowe teledyski i doświadczenie surfowania po internecie, przenoszą widza w czasie i przestrzeni: między przeszłością, przyszłością, a dniem dzisiejszym.

Wprowadzenie do projekcji wygłosi Dariusz Brzostek.

Dariusz Brzostek - teoretyk literatury, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK. Zajmuje się badaniem kultury popularnej, estetyki grozy oraz antropologii kontrkulturowej. Komentuje twórczość Stanisława Lema. Uprawia także sound studies oraz field recording. Autor monografii: Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014 oraz Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009. W roku 2001 doktoryzował się na Wydziale Filologicznym UMK na podstawie pracy Kategoria czasu w literaturze fantastycznonaukowej (promotor: prof. Andrzej Stoff), w roku 2010 habilitował tamże na podstawie rozprawy Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy.   

Zobacz także:

Inne archiwalne wydarzenia z tego cyklu:

18:00 Spotkanie Wygnani do raju? Skąd się biorą uchodźcy u bram UEZ Adamem Leszczyńskim rozmawia Michał Sutowski Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Debata Jak daleko stąd, jak blisko. Społeczne skutki konfliktu palestyńsko-izraelskiegoZ Konstantym Gebertem rozmawia Patrycja Sasnal Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Film „Słowa i rzeczy Mudimbego”Projekcja filmu Jeana-Pierre'a Bekolo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Film „Kuba: afrykańska Odyseja”Projekcja filmu Jihan El-Tahri Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa