Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.
Projekcja filmu
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Festiwal Filmowy Pięć Smaków zapraszają na projekcję filmu „Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.”.
Wyprodukowany przez Asia Art Archive, największą placówkę badawczą zajmująca się archiwizowaniem, dokumentowaniem i badaniem sztuki współczesnej w Azji, dokument bada wpływ książek, magazynów i kultury popularnej, która zaczęła napływać z Zachodu do Chin na początku lat 80. XX wieku, na eksperymentalną sztukę współczesną południa Chin tego okresu.
Lata 80. to kluczowa dekada w rozwoju sztuki współczesnej w Chinach. W czasie Rewolucji Kulturalnej setki milionów Chińczyków czytało tylko jedną książkę - „Cytaty z Przewodniczącego Mao”, znaną na Zachodzie również pod nazwą Czerwonej książeczki. W tym czasie biblioteki i uniwersytety, jako skrajnie nieużyteczne, pozostawały zamknięte, a dostęp do publikacji z Zachodu był mocno ograniczony. Po śmierci Mao i wprowadzeniu polityki otwartych drzwi przez Deng Xiaopinga, Chiny zaczęły przechodzić okres gwałtownej modernizacji. Na nowo otwarto uniwersytety i rehabilitowano klasę intelektualistów, wcześniej zesłaną na wieś do przymusowej pracy. W konsekwencji tych procesów prawie natychmiast do Chin zaczęła napływać kultura zachodnia – muzyka, literatura i filozofia, którą masowo tłumaczono na język chiński.
Film pokazuje mało znaną, i jak dotąd znikomo przebadaną, scenę eksperymentalnej sztuki współczesnej Kantonu i Shenzhen. Dzięki bezpośredniemu sąsiedztwu z Hongkongiem zachodnie idee, książki i artykuły, jak i kultura popularna w postaci programów telewizyjnych i kantońskiego popu, zaczęły przepływać przez granicę prowincji Guangdong już pod koniec Rewolucji Kulturalnej. Ten napływ nowych idei i inspiracji spowodował niesamowity ferment w kantońskich kręgach artystycznych i zapoczątkował debatę nad kształtem kultury współczesnej wzniecając okres eksperymentowania w sztuce.
Oparty na pionierskich badaniach, wykorzystujący archiwalne zdjęcia i wywiady z kluczowymi postaciami kantońskiego świata sztuki tamtego czasu „Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.” pokazuje nie tylko „gorączkę czytelniczą”, jaka ogarnęła Chiny w latach 80., ale również przybliża debaty i środowisko eksperymentalnej sztuki Południa, kluczowych dla zrozumienia dynamiki sztuki współczesnej w Chinach.