Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.
Projekcja filmu

  • Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.

    Pierwsza eksperymentalna wystawa Południowego Salonu Artystów, 1986, Uniwersytet Sun Yat-Sen, Kanton. Dzięki uprzejmosci Asia Arta Archive

Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Festiwal Filmowy Pięć Smaków zapraszają na projekcję filmu  „Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.”.

Wyprodukowany przez Asia Art Archive, największą placówkę badawczą zajmująca się archiwizowaniem, dokumentowaniem i badaniem sztuki współczesnej w Azji, dokument bada wpływ książek, magazynów i kultury popularnej, która zaczęła napływać z Zachodu do Chin na początku lat 80. XX wieku, na eksperymentalną sztukę współczesną południa Chin tego okresu.

Lata 80. to kluczowa dekada w rozwoju sztuki współczesnej w Chinach. W czasie Rewolucji Kulturalnej setki milionów Chińczyków czytało tylko jedną książkę - „Cytaty z Przewodniczącego Mao”, znaną na Zachodzie również pod nazwą Czerwonej książeczki. W tym czasie biblioteki i uniwersytety, jako skrajnie nieużyteczne, pozostawały zamknięte, a dostęp do publikacji z Zachodu był mocno ograniczony. Po śmierci Mao i wprowadzeniu polityki otwartych drzwi przez Deng Xiaopinga, Chiny zaczęły przechodzić okres gwałtownej modernizacji. Na nowo otwarto uniwersytety i rehabilitowano klasę intelektualistów, wcześniej zesłaną na wieś do przymusowej pracy. W konsekwencji tych procesów prawie natychmiast do Chin zaczęła napływać kultura zachodnia – muzyka, literatura i filozofia, którą masowo tłumaczono na język chiński.

Film pokazuje mało znaną, i jak dotąd znikomo przebadaną, scenę eksperymentalnej sztuki współczesnej Kantonu i Shenzhen. Dzięki bezpośredniemu sąsiedztwu z Hongkongiem zachodnie idee, książki i artykuły, jak i kultura popularna w postaci programów telewizyjnych i kantońskiego popu, zaczęły przepływać przez granicę prowincji Guangdong już pod koniec Rewolucji Kulturalnej. Ten napływ nowych idei i inspiracji spowodował niesamowity ferment w kantońskich kręgach artystycznych i zapoczątkował debatę nad kształtem kultury współczesnej wzniecając okres eksperymentowania w sztuce.

Oparty na pionierskich badaniach, wykorzystujący archiwalne zdjęcia i wywiady z kluczowymi postaciami kantońskiego świata sztuki tamtego czasu „Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.” pokazuje nie tylko „gorączkę czytelniczą”, jaka ogarnęła Chiny w latach 80., ale również przybliża debaty i środowisko eksperymentalnej sztuki Południa, kluczowych dla zrozumienia dynamiki sztuki współczesnej w Chinach.  

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Wykład Wystawa „Chiny/Awangarda”, 1989Wykład Anthony’ego Yunga MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Wykład Rozszczepiona rzeczywistość. Chiny po 1989 rokuWykład Carol Yinghua Lu MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Spotkanie Długi cień Dziedzictwo socrealizmu w chińskiej sztuce współczesnej od śmierci Mao do dziś MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Waldemar Tatarczuk oprowadza po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa