Nikt nie przyjdzie. O znaczeniu i roli publiczności
Zwrot performatywny

  • Nikt nie przyjdzie. O znaczeniu i roli publiczności

    Audytorium w Muzeum fot. Bartosz Stawiarski

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie w ramach cylku Zwrot performatywny, poświęcone sztukom performatywnym i relacjom między teatrem, tańcem a sztukami wizualnymi. Będzie to dwuczęściowe spotkanie poświęcone kwestii publiczności.

„Patrzeć na coś, czego nie ma. O różnych formach pracy widza”
Wykład Bojany Kunst - (wykład w języku angielskim)

Być widzem to pracochłonne i wymagające zajęcie, jednak jest ono często kwestionowane, a nawet lekceważone. Publiczność traktowana jest anonimowo, a przecież każdy z widzów jest autorem innej wersji historii, w oparciu o własne przemyślenia, wiedzę, wspomnienia czy emocje.
W swoim wykładzie Bojana Kunst przywoła wybór performansów, w których problematyzowana jest pozycja widza, podejmie kwestię ich dramaturgii oraz znaczenia praktyk performatywnych w kontekście banalizacji i nadużywania strategii partycypacji we współczesnych praktykach artystycznych.

Bojana Kunst - filozofka, dramaturg i teoretyczka performans. Wykłada na Uniwersytetach w Hamburgu i w Primorskiej. Jest członkiem redakcji „Amfiteater“ i „Performance Research“ oraz autorką książek „Impossible Body“ (Ljubljana 1999) oraz „Dangerous Connections: Body, Philosophy and Relation to the Artificial“ (Ljubljana, 2004).

„Générique / Napisy końcowe ”
Rozmowa o spektaklu, którego nie było między aktorami a publicznością z udziałem m.in. Magdy Gnatowskiej, Marty Ojrzyńskiej, Marcina Tyrola.

Mówi się, że publiczność to relacja pomiędzy obcymi sobie osobami. Générique to scenariusz sytuacji teatralnej, która inscenizuje tę relację. Klimat, temat, temperatura i długość wieczoru zależą od obecnych na sali aktorów i widzów. Sytuacja oparta jest na prostej zasadzie – siedzący na scenie aktorzy, odpowiadają na pytania i komentarze na temat fikcyjnego spektaklu, który nigdy się nie wydarzył, i którego publiczność nigdy nie widziała. Rozmowa pozwala na wygenerowanie narracji nieistniejącego przedstawienia.

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: