Mistress Rebecca w Warszawie
Reba Maybury w rozmowie z Natalią Sielewicz
W ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Farba znaczy Krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie z Rebą Maybury, artystką, pisarką i wydawczynią.
Celem spotkania jest naświetlenie trudnej sytuacji materialnej osób zajmujących się pracą seksualną oraz historyczna perspektywa użycia w malarstwie figury pracownicy seksualnej. Zaproszona artystka - Reba Maybury, wykładowczyni w londyńskiej Central Saint Martins College of Art And Design - w swoim przemówieniu i pracy badawczej sięga do tak słynnych obrazów wielkich mistrzów jak „Olimpia” Eduarda Maneta, „Portret Kurtyzany” Caravaggia czy „Panny z Awinionu” Pabla Picassa, zwracając uwagę widza na fakt, że autorami takich wyobrażeń byli wyłącznie mężczyźni (mimo iż obiektem namysłu jest kobieta).
Obraz artystki pokazywany na wystawie powstał korzystając z techniki i tradycji artystycznej „exquisite corpse” rozpowszechnionej przez ruch surrealistów na początku XX wieku. Polega ona na tworzeniu przez jej uczestników wspólnych zdań lub rysunków, przy czym kolejni gracze po napisaniu słowa lub narysowaniu fragmentu obrazka, zakrywają go, zaginając kartkę. Artystka poprosiła trzech mężczyzn o stworzenie obrazu pracownicy seksualnej według wyobrażenia autorów, zwracając uwagę na stereotypowe postrzeganie kobiet zajmujących się prostytucją i znajdujących się często w złej sytuacji materialnej. Powstała praca skłania odbiorców do przemyślenia stereotypów na temat kobiet zmuszonych do tej pracy, prowokuje artystyczne eksperymenty i naświetla najbardziej palące problemy współczesności.
Zapraszamy na spotkanie z artystką, które poprowadzi kuratorka wystawy, Natalia Sielewicz.
Informujemy również, że w sobotę, 27 lipca 2019, o godzinie 18:00 w Radio Kapitał odbędzie się audycja na żywo z udziałem Reby Maybury i Natalii Sielewicz. Artystka będzie czytała rozdział swojej książki Dining with Humpty Dumpty i puszczała ulubione piosenki.